16. Schiffsstam Abteilung als Festungs Stamm Truppen ingezet

De mensen achter fortificaties, zoals de architecten, bouwers, soldaten, bewoners, bezoekers en slopers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

16. Schiffsstam Abteilung als Festungs Stamm Truppen ingezet

Bericht door ducatim901 »

In K.V.A. Süd was op 15-1-45 de 16.S.St.Abt. als bezetting van Abschnitt IJmuiden.
Wat speciaal is dat zij daar ook de bodenständige zware wapens bedienden.
Normaal werd dit gedaan door de Fest.St.Tr. LXXXVIII, de reden weet Ik niet niet maar het is wel een apart geval.
Ondanks dat mijn verwachting is dat de 16.S.St.Abt. wel onderricht heeft gekregen in het werken en onderhoud van de wapens kan Ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de mindere geoefendheid van de troepen toch erg debet was tijdens een aanval, dit in tegenstelling met de Fest.St.Tr. die vaak al vroeg in de oorlog deze wapens bedienden.
De wapens die bediend werden waren o.a. de 5cm KwK, Pz.Dreh.Turme, 2cm Flak, LAG maar ook mortieren en Pak waar de S.St.Tr. wel ervaring mee hadden als Alarmeenheden, Ik ben me wel bewust dat er natuurlijk een groot aantal verschillende mortieren en Pak in de Duitse arsenalen zaten die elk een andere manier van werken en behandeling vereisten.
Wat mij betreft is het een grote en moeilijke gok geweest om de S.St.Tr. in te zetten in een Festung die als de oorlog langer had geduurd mogelijk omsingeld zou worden en een hoge staat van discipline en routine vereisten van de omsingelden, volgens Duitse documenten waren beide niet in hoge mate aanwezig bij de S.St.Tr..
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 16. Schiffsstam Abteilung als Festungs Stamm Truppen ingezet

Bericht door AvB »

Het was heel simpel denk ik Jack. 347. ID, 16. LWD en 719. ID moesten naar het front, en verder was er niemand meer. In januari 1945 lag de prio niet meer bij IJmuiden, vijanddreiging was daar minimaal, want de geallieerden zaten al ongeveer halverwege Duitsland. Lag het Fest. MG. Bt. 30 niet meer in de Festung? Die zijn daar eind augustus 1944 naartoe verplaatst als vervanging van 347 ID.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 16. Schiffsstam Abteilung als Festungs Stamm Truppen ingezet

Bericht door ducatim901 »

Arthur,
Ik heb even gekeken en er waren nog wel delen van Fest.St.Tr. LXXXVIII aanwezig naast Teile 2./SS Pz.Jg., 3./F.Pi.St.15, ./M.F.Pi.Btl.312, M.Lds.Sch. Nordholl en de Hako met zijn H.Sch.Gr. in het Abschitt IJmuiden aanwezig en verschillende van deze eenheden moesten net als de Fest.St.Tr. ook Pz.Dreh.Turme bedienen.
Het Fest.M.G.Btl.30 was rond deze tijd ingedeeld bij de 6.Fsch.j.Div. (deze lag dacht Ik toen bij de Biesbosch).
Dat de nood hoog was dat snap Ik maar de Fest.St.Tr. waren specifiek opgeleid voor de bediening van de wapens als de 5cm KwK en 4,7cm Pak(t) en niet echt als mobiele eenheden opgeleid terwijl juist de Sch.St.Abt. als Alarmeinheiten (mobiel inzetbaar) werden gezien en ook als zo danig konden worden ingezet.
Wat wel gepland is (waar Ik van weet) is dat bij een omsingeling van een Festung er gevechtseenheden werden teruggetrokken op de Festung zodat de verdediging met meer gedisciplineerde eenheden kon worden gevoerd, de genoemde eenheden waren meer een bewakings garnizoen.

JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: 16. Schiffsstam Abteilung als Festungs Stamm Truppen ingezet

Bericht door Ruud »

Noem het maar niets, medio april was er in IJmuiden gelegerd: 703 inf.divisie van het 25 Armee Heeresgruppe Ob Nordwest :lol:
g.Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 16. Schiffsstam Abteilung als Festungs Stamm Truppen ingezet

Bericht door ducatim901 »

Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 16. Schiffsstam Abteilung als Festungs Stamm Truppen ingezet

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik neem aan dat bij de S.St.A. ook kaderpersoneel bijvoorbeeld naar de Pionierschool van de 719e, of naar de Panzerjäger in Hilversum gestuurd werden voor opleiding in zware wapens. Ook werden er al gecombineerde veldoefeningen met andere eenheden in gevechtsuitbeelding gegeven sinds de oprichting van de F.u.A.-Stab. De 16. Schiffsstamm-Abteilung werd al op 5 mei 1944 al als bezetting naar de Hintere Wasserstellung gestuurd, dus ik denk dat er binnen het kader toch wel enige kennis aanwezig geweest moet zijn. Ik denk dat er binnen het AOK gedacht werd dat het een risico was, welke toch maar genomen moest worden.

En verwacht niet teveel van de Festungs-M.G.-Bataillionen, deze kwamen eind augustus 1944 pas in Nederland aan en werden eind September al naar het front gestuurd.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 16. Schiffsstam Abteilung als Festungs Stamm Truppen ingezet

Bericht door AvB »

Kregen ze daar les in de Festungspak, 5cm KwK en MG's in Schartentürme? Maar ik denk inderdaad dat ze het risico namen (en daarmee direct de krijgskansen laten zien). Kun je een mobiele PAK bedienen, dan kun je ook een KwK of Festungspak bedienen, misschien wat minder snel dan een geoefende groep.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 16. Schiffsstam Abteilung als Festungs Stamm Truppen ingezet

Bericht door maarten-stahlbeton »

Nee, ik verwacht uiteraard niet dat ze daar onderricht kregen in die specifieke wapens.

Maar inderdaad, een Pak is een Pak en een MG is een MG. De basisbeginselen zijn vrij makkelijk en met een weekje training en een paar keer schieten en herladen, moet je toch wel weten hoe de basis van het wapen werkt. En bij serieuze issues was er altijd nog de Waffenmeister.
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “De Mens achter en binnen fortificaties”