Nieuw boek: Gefangenschaft bei den Kaaskoppen (Duitse mijnenruimers 1945-1947)

Boeken over de beide wereldoorlogen.
Plaats reactie
nwarmerdam
Donateur
Donateur
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2014, 15:51
Contacteer:

Nieuw boek: Gefangenschaft bei den Kaaskoppen (Duitse mijnenruimers 1945-1947)

Bericht door nwarmerdam »

Mogelijk ook voor hier interessant.

Sinds deze week is mijn boek 'Gefangenschaft bei den 'Kaaskoppen'' uit. Hierin wordt het verhaal verteld van ruim 450 Duitse gevangenen die na de oorlog op de Frederik Hendrikkazerne in Blerick (bij Venlo) werden vastgehouden om in Noord- en Midden-Limburg verplicht mijnen te ruimen. Dit wordt in het grotere kader van de ruiming door Duitse gevangenen geplaatst (Pionier Brigade Draeger), waarna er vooral wordt ingegaan op het leven in het kamp, archeologische vondsten en de persoonlijke verhalen van deze soldaten.

De basis voor het boek vormde archeologische vondsten uit de opgraving van het kamp en niet eerder gepubliceerde historische documenten en foto´s van nabestaanden. Zodoende kon er een bijzonder beeld van het dagelijkse leven van de mijnenruimers en het kampleven worden geschetst. Verder verschaft het een overzicht van de overige mijnruimerskampen in Nederland (kaart, tabel en omschrijving hoe dit in zijn werk ging), waaronder die aan de Nederlandse kust.

(De titel is afkomstig van een opschrift achterop een foto van een van de gevangenen uit het kamp en de gaswaarschuwingsvlag is door een ruimer uit het kamp als aandenken meegenomen en beschreven).

https://www.flyingpencil.nl/product/gef ... VvVVJQ-VJM

Groeten,
Nick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nieuw boek: Gefangenschaft bei den Kaaskoppen (Duitse mijnenruimers 1945-1947)

Bericht door tim »

Interessant Nick!
Ik ga hem zeker bestellen..
Onderwerp interesseert me al langere tijd, alleen is er tot nu toe weinig over geschreven.. behalve dan het slecht geschreven boekje dat een aantal jaar geleden uit is gebracht.

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Boeken”