Pagina 1 van 1

Eisenbahnsperre bij Wn. 30 H

Geplaatst: 06 nov 2022, 12:01
door KWD
Deze Eisenbahnsperre staat aangegeven op een situatie tekening die ik heb en vaag zichtbaar op een luchtfoto maar enige informatie omtrent zijn uiterlijk ontbreekt of ik kan het niet vinden.

Heden is er naast de 601 nog een restant te vinden.

Zijn ervan deze Sperre foto's en of is er ooit een BRV tekening van gemaakt ?

Klaas-Willem

Re: Eisenbahnsperre bij Wn. 30 H

Geplaatst: 15 nov 2022, 17:59
door PdK
Hoi Klaas,

Deze Sperre blijft altijd nog mysterieus hè. Leuk om het nu nog eens uit te zoeken.
In de 'Sperrkalender' wordt gesproken over een Beton-Kippsperre, maar die benaming van versperringen in deze kalender is niet consequent. Soms geld er voor de zelfde soort versperring net een andere benaming. Het restant naast de 601 had (volgens de BRV tekening van de 601) minimaal vier stalen I profielen uit uit beton steken, wat duidt op vier montagepunten voor hijskabels en een kantelpunt richting de bunker (op deze zijde staat de meeste druk).

Je zou een gelijksoortige versperring verwachten als over het spoor bij Wn. 27. In de Sperrkalender uitgebreider aangeduid als 'Beton-Kippbloksperre an der Bahnlinie Maassluis - Hoek van Holland'. De sluitingstijd van deze sperre was 15 minuten, terwijl die van Wn. 30 10 min. bedroeg. Dus dat duidt op een ander soort versperring. Ook is er sprake van slechts een hijskabel, want is het is een vrij lichte / eenvoudige versperring van een soort betonnen 'armen'.
Van deze versperring bestaat een foto in het archief van Menno van Coehoorn uit de collectie van Major Gilbert Forest. Dit betreft die van het beruchte spoorwegongeluk dat plaatsvond in november 1943. Als je goed kijkt zie je links zelfs een heel stuk beschadigd versperring liggen. Mogelijk is dit nog een vervangen betonnen 'arm' van dit ongeluk. Ander leuk detail: een heel spoor is verwijderd.

Welke andere versperring er op tekening het meest op lijkt is die over het werkspoor van Delfland bij Wn. 14. Ook hier is sprake van vier stalen I profielen op een rij. Maar dit geeft dus nog geen definitief antwoord, wel een mogelijke denkrichting. Zie de tekeningen hieronder.

Verder zijn er helaas geen tekeningen van de versperring bij Wn. 30 bij mij bekend. Het BRV was er vanaf 1946 met tekenen en mogelijk was hij al grotendeels gesloopt i.v.m. hinder voor het treinverkeer.

Al met al heeft men in Hoek van Holland nogal gevarieerd / geëxperimenteerd met type versperringen... Vooral op het spoor, naar het lijkt met drie tot vier verschillende uitvoeringen.

Groeten, Peter