Welke bunker musea zijn (nog) actief in Den Helder?

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Plaats reactie
wattman
Donateur
Donateur

Welke bunker musea zijn (nog) actief in Den Helder?

Bericht door wattman »

Het is al weer vele, vele jaren geleden dat ik in Den Helder ben geweest. Welke Atlantikwallmusea zijn er nu nog actief in Den Helder?
Ik heb e.e.a. proberen te achterhalen. Maar ben de draad kwijtgeraakt.

- De telefoonbunker 616 - is dit nog geopend? website?
- Bunkermuseum in de M151 op Fort Dirks Admiraal heeft een website die in 2012 voor het laatst lijkt te zijn bijgewerkt. Van de website Stelling Den Helder waar dit dan onder zou moeten vallen word ik zelf niet veel wijzer. Maar wellicht kijk ik verkeerd.
- FlakGruko: ik zie restauratie activiteiten op het forum. Maar waar wordt bericht over openingen? De website Stelling Den Helder vind ik erg algemeen over dit object.
- https://atlantikwallcentrum.nl zie ik een ongedateerd bericht over het vertrek van een directeur. Is die info over openingstijden nog wel actueel?

Praktisch, is er nog wel wat te bezoeken? (naast fort Kijkduin).
wattman
Donateur
Donateur

Re: Welke bunker musea zijn (nog) actief in Den Helder?

Bericht door wattman »

Inmiddels ben ik er achter dat het team achter de FlakGruko een Facebook pagina heeft https://www.facebook.com/profile.php?id=100067047486023 dat is al 1.
Heeft iemand inzicht over de status en berichtgeving van de andere musea?
WimVe
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door WimVe »

Grappig ik zat gisteren te denken aan de M219 museum bunker: https://m219-bunkermuseum.jouwweb.nl
ooit in 2023 contact gehad ivm 3D model.
M129_23_A-B.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WimVe
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door WimVe »

Update: volgens deze site, www.m219.nl, is de M219 permanent gesloten..
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Ja, nog veel dank. Die M219 had ik ook helemaal niet op het netvlies. Nooit geweest. Ook weer ietwat vaag, een website met een op zich duidelijke, maar in wezen raadselachtige boodschap. Zeker omdat Seeziebatterie Zanddijk wel een actieve facebookpagina blijkt te hebben https://www.facebook.com/M219Bunkermuseum en op https://m219-bunkermuseum.jouwweb.nl/op ... en-prijzen blijkt dan men wel geopend is. In elk geval, dat laatste is nu duidelijk.

Enfin, mochten mensen nog wat weten over de overige museumprojecten, ik lees het graag.
Ties
Donateur
Donateur

Bericht door Ties »

Zowel de Flagruko als de M219 bestaan nog. Flagruko heeft drie of vier open dagen per jaar, de M219 ook zoiets geloof ik. Beiden zijn wel elk weekend druk doende met allerhande werkzaamheden. Atlantikwallcentrum bestaat nog wel en is, meen ik, gelijktijdig geopend met Fort Kijkduin. M151 is al jaren dicht, daar was o.a. ik vrijwilliger in 2011/2012. Daarna hebben er nog wat andere partijen ingezeten, maar geen idee wat daarvan over is. In de naastgelegen Leitstand was ook een soort museum, maar verder geen info en open dagen beschikbaar. 616 telefoonbunker is ook een aantal keren per jaar geopend, meestal 5 mei en Open Monumentendag.
Een grijs verleden...
AvB
Contacteer:

Bericht door AvB »

Het Atlantikwallcentrum is toch failliet en gesloten? Of een doorstart gemaakt? Zou mooi zijm als dit centrum zich centraler langs de kust zou bevinden. IJmuiden of Scheveningen. Voor zowel bezoekers als exploitatie veel toegankelijker.
Nicht ärgern - Nur wundern!
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Dank allemaal!

M.b.t het Atlantikwall centrum, dat blijkt ook weer via Facebook te communiceren, https://www.facebook.com/atlantikwallcentrum/ met als laatste levensteken 11 december 2024. Als ik de berichtgeving daarop vergelijk met de website krijg ik de indruk dat die website atlantikwallcentrum.nl niet meer, of niet goed meer wordt bijgehouden.

Jammer van de M151

Goed om te lezen dat de 616 nog beheerd wordt en open dagen heeft.
Ties
Donateur
Donateur

Bericht door Ties »

Oow, Atlantikwallcentrum failliet.. dat was mij ontschoten. Zonde, mooi gebouw met een mooie invulling.
Een grijs verleden...
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Ik kan onder het KvK nummer of naam geen faillissement vinden. En de Facebook pagina is nog enkele maanden geleden geupdated. Neemt niet weg dat ik zeker geen kaartje vooraf via de website zou gaan bestellen. Iets te vaag.
AvB
Contacteer:

Bericht door AvB »

Failliet zijn ze niet zie ik nu. Wel beperkte openingstijden (alleen het weekend). En vanwege financiele problemen van de moederorganisatie gaf een extern bureau het advies om het museum te sluiten. Ik heb het nogsteeds niet gezien maar de foto’s zien er mooi uit.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”