Formsteine

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door Ruud »

Zonder de (al weer erg leuke) documenten van Jan goed bekeken te hebben; Ik kan me voorstellen dat de Formsteine ook zachter waren dan beton. Dus een granaat hier 'grip' op had en minder snel af zou schuiven. Zo'n beetje het effect van de emblemen op de Nederlandse helmen.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Formsteine

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ruud,
De formsteine zorgen er ook voor dat het beton minder trekkracht aan kan, het is namelijk geen homogene massa meer.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door AvB »

Ruud schreef:Zo'n beetje het effect van de emblemen op de Nederlandse helmen.g,Ruud
Dit is dus een fabeltje. Maar dat terzijde.. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door Ruud »

AvB schreef:
Ruud schreef:Zo'n beetje het effect van de emblemen op de Nederlandse helmen.g,Ruud
Dit is dus een fabeltje. Maar dat terzijde.. :)
Tsja, dat zal idd zo zijn, een kogel liet zich vast niet afbuigen, met of zonder plaatje.
Wat was de eigenlijke reden voor het verwijderen? (neem aan niet de kleur, want een likje matte verf volstond mi. prima).
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door Danny »

Kogel ketst niet goed af op het oppervlak van zo'n plaatje. Heb ze vaak zat gevonden. Maar als Arthur zegt dat het een fabeltje is wil ik dat ook wel geloven. Kan me daarentegen geen andere reden verzinnen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door AvB »

Het plaatje zit op de helm dus die spot is niet zachter.
Wel zou het een makkelijke richtspot kunnen zijn.
Volgens mij zijn echter de meeste helmplaatjes vooral na de oorlog (van mei 40)
verwijderd omdat de helmen toen dienst deden als BB/Brandweer/Politie etc
helmen. Daarnaast zijn ze van koper, levert nog wat op.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door Danny »

Die plek is inderdaad niet zachter maar het is een oppervlak vol met bobbeltjes en daarom heeft een kogel hier meer grip op waardoor deze dus minder goed afketst en de helm sneller kan doorboren.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Formsteine

Bericht door jopaerya »

Heren

Zoals jullie weten van het plaatje op de helm van Koper of een dergelijke
legering en zoals jullie weten is koper een zachter metaal dan de helm zelf .
Nu terug naar de discussie over de Formsteine zoals jullie kunnen lezen in de
prima informatie van Jan waren de Formsteinen bunkers 25 cm dikker om dit
probleem te onder vangen .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Formsteine

Bericht door Danny »

Ik vond het toch wel apart dat St-ers ook van formsteine gemaakt mochten worden, maar die extra dikte zal blijkbaar toch het nodige werk doen. In de omgeving Calais heb ik ze deze vakantie voor het eerst gezien.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Rob Mans

Re: Formsteine

Bericht door Rob Mans »

Om toch nog maar is de topic "Formsteine" aan te halen......

Onderstaande foto's heb ik gemaakt in het plaatsje Ver-sur-Mer (Normandie) Op dat terrein was de bedoeling om vier bunkers van het type 679 te bouwen, uitgevoerd in Formsteine. In verband met de landing van de geallieerden op de Normandische kust, is de batterij nooit afgebouwd. Elke 679 is gebouwd in verschillende fasen. De eerste staat nog in de beginfase tot en met nummer vier, die compleet is opgebouwd. Je kan dan ook goed zien hoe deze Formsteine bunkers werden opgebouwd.
DSC_0432.JPG
DSC_0433.JPG
Groetjes,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Formsteine

Bericht door Annelies »

Interessant Rob!!

Heb je nog meer foto's?
marinus venhuis

Re: Formsteine

Bericht door marinus venhuis »

Die foto's van Rob geven een goed beeld van de werkwijze met die stenen; wat ik echter nog niet goed begrijp is wat nu de afstand bedraagt tussen twee Formsteinmuren, is dat nu 1,75 mtr (ipv 2) zodat de wanddikte 2,25 mtr ging bedragen (resp. 3,25 ipv 3,5)? (zie punt 4 uit het artikel van Jan.)
Viel me trouwens op dat de 679 niet opgenomen is in het boek van Rolf (misschien wel in dat nieuwe typologieboekje, maar dat heb ik niet), dus voor diegenen, die ook niet meteen weten wat een 679 was, hierbij het plan.
Gr., Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rob Mans

Re: Formsteine

Bericht door Rob Mans »

marinus venhuis schreef:Die foto's van Rob geven een goed beeld van de werkwijze met die stenen; wat ik echter nog niet goed begrijp is wat nu de afstand bedraagt tussen twee Formsteinmuren, is dat nu 1,75 mtr (ipv 2) zodat de wanddikte 2,25 mtr ging bedragen (resp. 3,25 ipv 3,5)? (zie punt 4 uit het artikel van Jan.)
Viel me trouwens op dat de 679 niet opgenomen is in het boek van Rolf (misschien wel in dat nieuwe typologieboekje, maar dat heb ik niet), dus voor diegenen, die ook niet meteen weten wat een 679 was, hierbij het plan.
Gr., Marinus
Hoi Marinus,

Is opgenomen in het nieuwe Typenheft boekje.

Punt 4 nog even bestudeerd. De binnenmaat tussen de twee Formsteinemuren in moest 1,75 mtr. bedragen. Daarmee kwam je op een totale wanddikte van 2,25 mtr. uit (Baustarkte A wordt dan inwendig 3,25, uitwendig 3,75 mtr.) Een vermindering van de totale wanddikte moest officieel aangevraagt worden.

Groetjes,
Rob
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Formsteine

Bericht door jopaerya »

Hallo Heren

Weten jullie zeker dat het een 679 is volgens mij is het een S.K. van H.K.B. Asnelles 3./1260 met 4 x 12.2 cm K. 390/1 (r) ?

Groeten Jos
Rob Mans

Re: Formsteine

Bericht door Rob Mans »

jopaerya schreef:Hallo Heren

Weten jullie zeker dat het een 679 is volgens mij is het een S.K. van H.K.B. Asnelles 3./1260 met 4 x 12.2 cm K. 390/1 (r) ?

Groeten Jos
Hoi Jos,

Je hebt helemaal gelijk. Het is in iedere geval de H.K.B. Ver-sur-Mer/ Mont Fleury ;)...... de bunkers in SK uitvoering.
Ter plekke vond ik het al vreemd waarom de geschutsruimte zo groot is uitgevoerd.....nou snap ik het :oops:

Groetjes,
Rob
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”