Baupunkt 189 - Wn. 238

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Baupunkt 189 - Wn. 238

Bericht door Danny »

Hallo mensen,

Vlakbij landgoed Offem te Noordwijk lag widerstandsnest 238. Helaas is dit widerstandsnest gesloopt in de jaren '60. Het boek van Harff maakt melding van 13 werken waarvan 1 de 616 Grossschaltstelle is. De werken waren opgedeeld in 2 groepen. 11 bunkertjes vormden de hoofdgroep en de andere 2 werken betroffen de 616 met een bijgebouwtje. Heeft er iemand enig idee watvoor bunkertjes er nog meer stonden? Het waren in ieder geval geen St'ers.

Hier nog wat foto's van de sloop van de 616.

Afbeelding
(Foto: Gemeente Noordwijk)

Afbeelding
(Foto: Gemeente Noordwijk)

Afbeelding
(Foto: Gemeente Noordwijk)

Groet'n

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Baupunkt 189 - Wn. 238

Bericht door tim »

hoi danny, ik neem aan dat er in het brv wel tekeningen van zitten?

als stp.gr. katwijk fanaat zal ik daar toch maar eens langsgaan :lol:
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Baupunkt 189 - Wn. 238

Bericht door ducatim901 »

Danny ik zie je Dinsdagavond wel in het NA............Ik kan je evt. wel een beetje wegwijs maken.
Ik zit er vanaf een uurtje of 17:00 a 17:30.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Baupunkt 189 - Wn. 238

Bericht door Danny »

Owww ik wist niet dat dat ook 's avonds open was? Maar eens even langshoppen dan. Kheb overdags nooit tijd dus vandaar. Misschien dinsdagaaf dan even inderdaad ;) PS: PM mij je tel.nr. ff Jack voor het geval ik dinsdag ga.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Baupunkt 189 - Wn. 238

Bericht door Danny »

Zo mannen. Ik ben even naar het NA geweest met Jack. 'T was erg interessant allemaal. Ik stond er van te kijken hoeveel waardevolle informatie er te vinden is! Dat is zeker het laatste bezoek niet geweest. Daarom nu de update op m'n site over Wn. 238 (Lees: gevonden waar ik naar op zoek was):
Deze stelling lag nabij het landgoed Offem te Noordwijk-Binnen. Hier waren 13 bunkers gebouwd waarvan er 1 in St, dus met een wand en dakdikte van 2 meter, gebouwd was. Dit was een bunker van het type 616. Een zelfde bunker was gebouwd in Widerstandsnest 2a, bij het vliegveld. Telefoonlijnen vanuit de omgeving kwamen samen in deze bunker, welke bestond uit een afwachtingsruimte, nabijverdedigingsruimte en een ruimte voor kabelrollen. In de jaren '60 is de bunker tesamen met de andere werkjes gesloopt. Daarom is er helaas niets meer van de stelling te vinden.

Het merendeel van de bunkers binnen de stelling, 11 stuks, stonden een eindje bij de telefoonbunker met bijbehorende waterbergplaats vandaan. Het betrof hier 6 manschappenbunkers, 2 munitiebergplaatsen, een bakkerij met waterbergplaats, nog een waterbergplaats en een levensmiddelen bergplaats.
Best grappig eigenlijk dat een hoop stellingen een eigen bakkerij hadden. Qua eten hadden die Duitsers 't goed voor elkaar :P
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Baupunkt 189 - Wn. 238

Bericht door tim »

hoi danny, de bunkers die je in bijna elk widerstandnest vond waren geen ''bakkerijen''.
dit waren keukenbunkers waarin het dagelijks eten bereid werd. (en in sommige gevallen ook genuttigd)
er zullen vast wel broodjes in deze bunkers gebakken zijn, maar om nou meteen van een bakkerij te spreken lijkt me niet juist.
de term ''backerei'' ben ik op duitse kaarten nog maar weinig (nooit?) tegengekomen.

de infanterie divisies hadden iedergeval wel een ''backerei zug'' in hun gelederen, maar of deze hun waren over de widerstandsnester verdeelde, (bevoorrading) of de bakkerijvoorziening voor de in het achterland gelegen staven en ondersteunende eenheden verzorgde is me nog niet duidelijk geworden.

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Annelies

Re: Baupunkt 189 - Wn. 238

Bericht door Annelies »

Ha Danny en Tim,

Hoe het verder in Katwijk ging weet ik niet, maar om aan te geven hoe het in de Hoek ging:

In HvH werd in het fort een bakoven geinstalleerd http://www.forthvh.nl/frames.htm
(Als deze niet gelijk naar de pagina gaat: klik bovenaan op diorama, dropdown menu: Duitse bakkerij)

"Nadat de Duitsers in 1943 de koepels, kanonnen en stoommachines uit het fort hadden verwijderd bouwden zij op de begane grond, tussen de torenmuren van de A-koepel en de daar om heen liggende projectielenkamers een broodbakkerij. In deze bakkerij plaatsten zij een grote bakoven welke zij vanuit Duitsland naar Hoek van Holland brachten. Deze oven werd in 1919 gebouwd en is voorzien van een voorfront in de Jugendstil. Verder kwamen er deegmengkuipen, een grote weegschaal en broodrekken in de kamers. Men gebruikte de ruimten rond de A-koepel voor meelopslag en als deeg broodkamers.

De bakoven is van het type wagenoven die werd verwarmd door middel vanheetwaterpijpen en gestookt met cokes. De oven heeft een capaciteit van 250 broden per plaat en 500 broden per baksel. De bakkerij was in bedrijf van 1943 tot mei 1945 en het brood werd gebakken door soldaten van de Bäckerei Halb compagnie 719. Zij bakten dagelijks voor de Duitse soldaten welke op het eiland De Beer en te Hoek van Holland waren gelegerd.

Eind 1944 werd Hoek van Holland een Festung in de Atlantikwall en waren er 8000 Duitse soldaten in het gebied gelegerd. De bakkerij bakte dagelijks 10 maal en leverde dus 5000 broden per dag af. De broden werden per lorry door de fortgangen naar de lift gereden. Boven gekomen werden zij op vrachtauto's geladen en naar de troepen in de Festung gebracht."
(bron fortHvH.nl)
Danny schreef: Best grappig eigenlijk dat een hoop stellingen een eigen bakkerij hadden. Qua eten hadden die Duitsers 't goed voor elkaar :P
In HvH, en ik neem aan overal, kregen ze een gewone soldaten maaltijd
Voorraad HvH.jpg
Groetjes,
Annelies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luchtkastelen 40-45

droog brood

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

... enkele sneden brood zonder boter en soep.
Nou dat is wat je noemt: dróóg brood!
Dan zal het ook vast zonder kaas en jam geweest zijn?
En boobytraps aan de keukendeur, die moet ik onthouden tegen een stevige vreetbui.
Vast de Duitse versie van "Gedonder in de keuken" of "Hell's kitchen".
Ik zie Joop Braakhekke al vliegen. En hij zei nog zo:"Géén bommetje!"
Sorry, zoutloos gegeten vandaag; ik ben een beetje flauw!

grt, René D.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Baupunkt 189 - Wn. 238

Bericht door tim »

:D

ik vind het ook maar sterk..

ben benieuwd naar de bron van dit verhaal!

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Annelies

Re: Baupunkt 189 - Wn. 238

Bericht door Annelies »

tim schreef::D

ik vind het ook maar sterk..

ben benieuwd naar de bron van dit verhaal!

gr, tim
Het heeft even geduurd, maar ik ben er achter.
Het komt uit een artikel in Vrij Nederland van 23 juni 1945 en gaat over de Duitse belegering in HvH.
Het voedsel wat opgeslagen was diende als reserve mochten ze omsingeld raken dus niemand mocht er aan komen.
De journalist was een oorlogs correspondent en heeft cijfers gezien over de aantallen voedsel die opgeslagen lagen.
Dat zal waarschijnlijk ook zijn bron mbt de booytraps zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”