Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door Remco de Goede »

En het vermoeden over duitse aanwezigheid in de villa is daar nou iets precies van bekend?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door Danny »

Het is 100% zeker dat er Duitsers in het pand hebben gezeten gedurende de oorlogsjaren. Dit heb ik uit meerdere bronnen vernomen. Uit de kelder van het pand zijn trouwens ook ooit nog eens allemaal spullen van de Duitsers naar buiten gehaald. (Alles is natuurlijk weggegooid. :| ) Ik zal als ik eens tijd heb in de gemeentearchieven gaan kijken of ik er wat over kan vinden.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door Ruud »

Danny schreef:Ik zal als ik eens tijd heb in de gemeentearchieven gaan kijken of ik er wat over kan vinden.
zoek bij de dienst die verantwoordelijk was voor de woonruimteverdeling/huisvesting, declaraties voor huur, vorderingen ed zijn mogelijk wel te vinden. verder misschien lijsten met feldpost adressen, de nummers zijn wel weer te herleiden. als je een vermoeden hebt welke divisie er gelegeerd was kan je in de ktb's vd betreffende divisie eens in de Q-meister stukken zoeken.
succes, ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door Danny »

Ja precies. Ze zullen zoiezo nog wel ergens een inkwartieringsbiljetje hebben liggen of iets dergelijks. We zullen zien ;)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Jacco

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door Jacco »

Dat is nog eens een leuke ontdekking Danny. Ik rij daar vaak genoeg langs maar nooit geweten dat er SSers gezeten hebben en er zelfs nog relics uit die tijd in de tuin terug te vinden zijn. De volgende keer dat ik er langs rij dus toch maar eens een kijkje nemen.

Jac
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door Danny »

Snel gaan, want binnenkort is het schuilonderkomen weg, in verband met het overzetten van die tuin. (Zoals te lezen in eerdere berichten) Ik heb in het gemeentearchief een week of wat terug nog gezocht tussen de inkwartieringsbiljetten, maar helaas zonder resultaat. Het zat allemaal een beetje vaag gesorteerd, dus misschien zit het er toch ergens tussen. Ik heb wel nog een zooitje leuke documenten weten te bekomen, waaronder een paar bunkerschetsen van camping de noordduinen, dus het is niet voor niets geweest ;) Ik zal die schetsen wel plaatsen binnenkort in het bijbehorende topic.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Jacco

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door Jacco »

Gisteren al even langsgereden maar het ziet ernaar uit dat de boel al plat is.......

Jac
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door Danny »

Nee hij zit er nog. Ze hebben alleen alle bomen en onkruidzooi uit de tuin gerooid.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
KCsurf

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door KCsurf »

Heren,

Wij zijn de trotse eigenaren van het pand Cleijn Duijn aan de Zeeweg 144 te Katwijk.

Sinds augustus 2009 is het pand betrokken door ons bedrijf Nebest Bouwadvies B.V. en Cleijn Duijn Vastgoed B.V.
Het pand is volledig gerestaureerd naar originele status echter aangepast op installatie technische gebied voor een kantoorruimte.

Ook de tuin is terug gebracht naar het beeld van de jaren '60.

Het schuilonderkomen, bunkertje, is nog steeds aanwezig in het talud achter het pand. Wij zijn ook voornemens het niet te verwijderen uit historisch oogpunt.

In jullie reacties lezen we dat er veel bekend is van dit type schuilkelder en wij komen graag met jullie, als kenners, in contact om wellicht tot een restauratie te komen van de kelder.
Wellicht kunnen we samen de koppen bij elkaar steken en het schuilonderkomen restaureren en terug brengen naar originele staat.

Graag jullie reacties!

Kees Caspers

Directeur
Nebest Bouwadvies B.V.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Schuilonderkomen a.d. Zeeweg

Bericht door Danny »

Hallo Kees,

Als "Kattuker" vind ik het prachtig dat jullie het schuilonderkomen hebben laten zitten. Elke keer als ik er langs kom hoop ik dat hij er nog zit, en ja, dat blijft dus waarschijnlijk zo. Mochten jullie plannen hebben om het bunkertje verder uit te graven o.i.d dan zou ik hier graag meer van horen.
Mijn emailadres is dannyhoek@hotmail.com" target="_blank.

Mvg,

Danny Hoek
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”