Onbekende bunkers

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Onbekende bunkers

Bericht door Ruud »

Plaatje van de sloop van een bunker (zeereep vm. vesting IJmuinden). Welk type zou dit kunnen zijn en waar?
g,Ruud
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door tim »

hoi ruud, misschien hoogoven terrein?
aan de dikte van de fundering te zien lijkt het een bunker in ''A''.

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door Ruud »

der bunkermann schreef:hoi ruud, misschien hoogoven terrein?
aan de dikte van de fundering te zien lijkt het een bunker in ''A''.
gr, tim
Het is idd een heel stevige bunker ... maar op het vm. Hoogoventerrein kan ik me zo'n bunker niet indenken. Ik twijfelde eerst even over de Fl250.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door Danny »

Is het geen "koude oorlog" object?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Onbekende bunkers

Bericht door ducatim901 »

SBB??
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jan lugtmeijer †

Re: Onbekende bunkers

Bericht door jan lugtmeijer † »

Danny schreef:Is het geen "koude oorlog" object?
Aan de kleding te zien is de foto rond de jaren zestig/begin jaren zeventig genomen.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door Danny »

Hmm... Trouwens, je ziet ook een soort blokken liggen op de voorgrond. Zijn dat niet van die basaltblokken die je zoal bij pieren en dergelijke aantreft?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jan lugtmeijer †

Re: Onbekende bunkers

Bericht door jan lugtmeijer † »

Danny schreef:Hmm... Trouwens, je ziet ook een soort blokken liggen op de voorgrond. Zijn dat niet van die basaltblokken die je zoal bij pieren en dergelijke aantreft?
Volgens het orginele foto onderschrift is de foto genomen "Op strand in de duinenrij gesloopt door de firma Kruk"
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Onbekende bunkers

Bericht door ducatim901 »

Ik vind het voor een standaard St. bunker in A allemaal veel te groot uitgevoerd.
Misschien iets dat met de sluizen te maken heeft, probleem is dat je weinig omgeving
op de foto ziet, niets buiten de vormen van het beton en heel veel zand.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door Danny »

Ja hij is inderdaad echt gigantisch. Vooral die schuine rand zou ik niet gelijk herkennen in die grootte. Bizar.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door Sebastiaan »

Moet dit per definitie IJmuiden zijn? Ik kan me geen bunker bedenken die aan die maten voldeed/doet in IJmuiden. Ja, 1 van de SBB's, maar dit is niet een SBB volgens mij..
jan lugtmeijer †

Re: Onbekende bunkers

Bericht door jan lugtmeijer † »

Sebastiaan schreef:Moet dit per definitie IJmuiden zijn? Ik kan me geen bunker bedenken die aan die maten voldeed/doet in IJmuiden. Ja, 1 van de SBB's, maar dit is niet een SBB volgens mij..
Volgens het Prentenkabinet is het Wijk aan Zee
Harras

Re: Onbekende bunkers

Bericht door Harras »

De foto is zeker wel in Wijk aan Zee, genomen. Indien men tekeningen bezit over Wijk aan Zee, en dan zeker die van BRV, kan zien dat meerdere bunkers op een soort muur staat of fundatieplaat. Dit ter versteviging voor het bouwen van de geschutsbunkers die hier veelal onderaan de eerste duinerij gestaan hebben. Begin jaren zeventig zijn hier in opdracht van RWS, de nodige gesloopt op het moment dat de duinerij verstevigd werd. Want door vele stormen is er schade onstaan aan het duin. Toen zijn er veel bunkers vrij gekomen waaronder deze. En deze is een 667. Dit is bijna de enige bunker die op het moment vrij kwam met alles er nog in. Zo ook een 5cm kanon. Het kanon van de betreffende bunker staat sinds jaar en dag in Overloon. Dit was toen een "maagdelijke bunker".
gr.van Harras
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door AvB »

Onee een maagdje! ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Onbekende bunkers

Bericht door Sebastiaan »

Harras schreef:De foto is zeker wel in Wijk aan Zee, genomen. Indien men tekeningen bezit over Wijk aan Zee, en dan zeker die van BRV, kan zien dat meerdere bunkers op een soort muur staat of fundatieplaat. Dit ter versteviging voor het bouwen van de geschutsbunkers die hier veelal onderaan de eerste duinerij gestaan hebben. Begin jaren zeventig zijn hier in opdracht van RWS, de nodige gesloopt op het moment dat de duinerij verstevigd werd. Want door vele stormen is er schade onstaan aan het duin. Toen zijn er veel bunkers vrij gekomen waaronder deze. En deze is een 667. Dit is bijna de enige bunker die op het moment vrij kwam met alles er nog in. Zo ook een 5cm kanon. Het kanon van de betreffende bunker staat sinds jaar en dag in Overloon. Dit was toen een "maagdelijke bunker".
gr.van Harras
Kijk dat is een duidelijk antwoord. Zeker een flink fundering, maar gezien bovenstaande redenatie niet geheel onlogisch. Mooie "maagd" inderdaad.
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”