Codeberichtje gevonden bij Belvedere

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Klasio †

Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Klasio † »

Hallo,

In het boek "Scheveningen - Den Haag 1940 - 1945" van C. Bal staat op pagina 276 een fotootje van een codebericht uit aug 1943 dat in 1994 in een metalen kokertje werd gevonden op de Belvedere. volgens de tekst in het boek zou het moeten gaan om een in het Duits gecodeerd bericht. Zie bijlage voor het codebericht uit het boek.

Weet iemand of dit berichtje ooit door iemand ontcijferd is? En hoe serieus is dit bericht, zou het ook een geintje kunnen zijn?

Dit omdat ik mogelijk de code (met behulp van mijn vader en broer, beide geen bunker-nerds, maar wel verwoede puzzelaars) gedeeltelijk ontcijferd heb. Het lijkt er op dat het bericht niet in het Duits, maar in het Nederlands is. Zie tweede bijlage met mijn mogelijke oplossing. Heeft iemand suggesties voor de open plekken?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Remco de Goede »

Klaas.

Leuk dat het ontcijferd is. Doet me denken aan briefjes die ik vroeger altijd bij ons in de holle trapleuning gooide :D en maar hopen dat ze eeuwen later gevonden worden :)
Ben beniewd door wie/wat het geschreven is, maar wel een leuke ontdekking.
Klasio †

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Klasio † »

Hoi Remco,

Da's nou ook wat ik dacht bij dat bericht, het lijkt meer op een 'kinderactie' dan een serieus bericht.

Groeten, Klaas
Goof

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Goof »

Het zou leuk zijn als ook het briefje met de ontbrekende letters gevonden werd. En je hebt gelijk: het is wel een erg kinderlijke manier van coderen...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door tim »

haha! die klaas :lol:
als dat echt klopt is het wel een goede grap.....
ik denk alleen niet dat er veel kinderen (en volwassenen) de mogelijkheid hadden in augustus 43 op de belvedere te spelen en briefjes te verstoppen....

misschien oproepje in de haagse courant doen? you never know :ugeek:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door pauldijkstra »

Heb het even aangevuld in de kleur wit.
Gr,
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door tim »

echt grappig, wie weet ligt de andere helft ook nog ergens in de omgeving!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Klasio †

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Klasio † »

Hallo,

@Paul: Ik zet ook te denken aan het woord 'ontsteking', maar past eigenlijk niet goed met die letter T en S...

@Tim: Het berichtje ziet er eigenlijk 'echt' oud uit, dit door het handschrift en het verwerdeerde papier, maar wie weet is het briefje kort na de oorlog (1945-1950) hier geplaatst en is toen de datum van 1943 er op geschreven? Maar eigenlijk zou het veel leuker zijn als bleek dat het om een echt authentiek berichtje uit 1943 zou gaan!

Groeten, Klaas
RonEr †

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door RonEr † »

Ik wil geen domper op de algemene feestvreugde zetten, maar dit bericht lijkt meer op iets dat voor een zoektocht of het een of andere padvindersspel verborgen is. Ik heb veel met gecodeerde berichten gewerkt, en die zien er echt heel anders uit. Bovendien wordt hier verwezen naar zaken als een 'geheime' bom.Dit zijn geen normaal gebruikte militaire termen. Echte codes kun je herkennen aan groepen van 3 of 4 letters die elk een woord of begrip vormen, en tijdens WO2 werden vaak codes gebruikt, die met behulp van een sleutelwoord gedecodeerd konden worden. Een code gebaseerd op het vervangen van letters door andere letters of cijfers is te gemakkelijk te kraken. Ik denk dat dit kinderwerk is.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Danny »

Hey mensen. Ik kreeg een mailtje van een dame die op zoek was naar informatie over Wilhelmus Petrus Born ong. 23 jaar, die in de oorlog in een verzetsgroep in Katwijk moet hebben gezeten. Hij is gefussileerd aan de Bezuidenhoutseweg. Het zou volgens haar iets te maken moeten hebben met aanslagen in '43 te Scheveningen. Zou toevallig zijn als het er iets mee te maken zou hebben. Maar is er zoiezo iemand bekend met een eventuele aanslag of voorbereidingen hierop in 1943 te Scheveningen?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Goof

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Goof »

Ik zie geen connectie met dit "geheime" briefje. Ik blijf maar bij het min of meer puberale geheimschrift. Vooral de "geheime" bom, dat verzin je toch? Nogmaals, een leuk topic, maar niet helemaal serieus te nemen tenzij er nieuwe kennis opduikt....
Joop Schreuder †

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Joop Schreuder † »

Doet me denken aan een zekere gebeurtenis bij Zandvoort met schilderijen en een bunker....
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Bunkertju »

Nog een paar maanden wachten dan voor de oplossing van dit codebericht :D

Greets Jan
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door tim »

ik heb de ''vertaling'' vandaag effe langsgebracht bij cees bal, die vind het toch wel leuk dat na al die jaren het berichtje is ontcijferd.

het werd trouwens in de grond aangetroffen tijdens de sloop van een bunker, dus het is wel een heel oude 1 april grap...
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Patrick

Re: Codeberichtje gevonden bij Belvedere

Bericht door Patrick »

Volgens mij heb ik de locatie gevonden. Mijn paint is niet zo fraai als van Paul, maar goed :D
http://www.straatfotos.nl/scheveningen/ ... ereweg.htm" target="_blank

Quote uit een of andere website:

Vandaag een grijze dag met een hoop regen, dus tijd om maar eens thuis te blijven.
Gisterenochtend ben ik echter langs het complex “Führer der Schnellboote” bij de Haagse Duinweg (niet te verwarren met de bekendere Nieuwe Duinweg) gewandeld.

Het best zichtbare herinnering aan het complex waaruit tot najaar 1944 het bevel werd gevoerd over de Duitse torpedoboten (”Schnellboote”) is de Villa Sandhaghe. Vanuit deze villa zorgde een tunnel voor de verbinding met het bunkercomplex dat is gelegen in het tegenovergelegen parkje dat deel uitmaakt van de Scheveningse bosjes.

Voor de oorlog was dit ook wel bekend als de Belvédère (waar de Belvédèreweg nog aan herinnert): vanaf een uitkijktoren kon men van het uitzicht over de Scheveningsebosjes, de Waterpartij en Scheveningen te genieten. Deze attractie is echter na de oorlog niet meer teruggekeerd.

Leuk forum uitje? Spitten... ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”