bodemvondsten

Door de Duitsers gebruikte eigen wapens en veroverd materiaal (Beute).
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door Remco de Goede »

Eergister deed hij het nog, zat toen nog te kijken naar de meest bijzondere vondsten van 2008. Dat koperen beeld van Hitler was echt bizar dat ze die gevonden hadden.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door Danny »

http://www.vondsten.nl" target="_blank is ook wel een leukert.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
BunkerOwner

Re: bodemvondsten

Bericht door BunkerOwner »

Danny schreef:http://www.vondsten.nl" target="_blank is ook wel een leukert.
Mooi inderdaad, alleen erg onoverzichtelijk in mijn ogen...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: bodemvondsten

Bericht door ducatim901 »

In vergelijking met bunkers is er in een bewegings oorlog nogal wat heen en weer gerend.
Daardoor overlappen vondsten en dus de topics zich ook.
In Duitsland is er een bruut groot forum met zeer veel leden (meer dan 40.000).
http://militaria-fundforum.com/index.php" target="_blank
En het is voor iemand die een beetje Duits kan best goed te volgen en het is duidelijker qua
indeling (je krijgt alleen wel Über veel onderwerpen).
Eer dat je alle topics (177,303) en berichten (1,679,609) hebt doorgelezen zit de kans er in
dat je zelf opgepiept word....ik zeg succes.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: bodemvondsten

Bericht door BunkerOwner »

:o

Daar ben je wel even zoet mee inderdaad...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door tim »

Hoi allen,
Weet iemand waar ik informatie kan vinden over het al dan niet mogen bezitten van (onbruikbare-ongevaarlijke) onderdelen van een kanon van 75 jaar oud?

Ik kan in de circulaire wapens en munitie 2013 helemaal niks vinden over wapen (kanon)onderdelen :roll:

Groet, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door AvB »

Niks over kanonnen. Maar je mag er van uit gaan dat als onderdelen van een lichter wapen al verboden zijn.. :)
1.2.3. Onderdelen en hulpstukken van wapens
Artikel 3, eerste lid, van de WWM stelt dat de bepalingen betreffende wapens mede van toepassing zijn op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.
Uitgaande van deze bepaling kunnen met betrekking tot vuurwapens de hierna genoemde onderdelen worden aangemerkt als onderdelen waarop de WWM van toepassing is, omdat deze onontbeerlijk zijn voor het functioneren als vuurwapen, in sterke mate de werking van het vuurwapen mede bepalen, de werking van het vuurwapen kunnen wijzigen, dan wel het vuurwapen identificeren, hetzij door ingeslagen nummers hetzij door bij het afvuren sporen achter te laten op de patroonhuls of de kogel.
Onderdelen die onder de werking van de WWM vallen zijn:
De loop en de onderdelen die bestemd zijn om een vuurwapen (vol)automatisch te doen schieten en daarnaast:
Specifiek voor de revolvers: de kast (frame), de loop en de cilinder.
Specifiek voor geweren: de kast (het frame), de bascule, het staartstuk, de loop en de grendel of afsluiter.
Specifiek voor pistolen de kast (het frame), het magazijn, de loop en de slede.
Voor een goed begrip wordt opgemerkt dat géén onderdeel van een wapen zijn: patroonschakels, patroonbanden, patroonhouders en laadstrips. Hieronder volgt een uitleg van deze begrippen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: bodemvondsten

Bericht door Maarten »

Voor een kanon heb je normaal gesproken een speciale ontheffing nodig, hoe het met losse onderdelen zit weet ik ook niet precies.
Ik denk overigens dat als ze niet als zijnde wapen onderdelen te herkennen zijn dat het niet zoveel problemen moet opleveren. Welke onderdelen zijn het?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door tim »

Het is een rohrbremse, 2.4 meter lang, roestige cilinder.

Ik ga morgen een belletje wagen naar politie haaglanden, die kunnen vast wel helpen..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: bodemvondsten

Bericht door Maarten »

Da's geen kleintje!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door tim »

Inderdaad, ook geen lichte:-) ik schat em op zo'n 175 kilo...
Daarom wil ik zekerheid voordat ik er iets mee ga doen!

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door jack »

Als het geen essentieel wapenonderdeel is, is het niet verlofplichtig.
Essentiele wapenonderdelen zijn de delen welke benodigt zijn voor het kunnen afvuren van een wapen, zoals loop, trekker, magazijn,enz. Dus bijvoorbeeld een visier ,vlamdemper of kolf mag je gewoon hebben.

De rohrbremse is dus geen essentieel wapenonderdeel, en kan men dus vrij voor handen hebben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door tim »

Thanks jack, ik ga het nog effe uitzoeken voor de securigheid, zodra ik zekerheid heb laat ik het hier weten (welicht bruikbaar voor anderen...)

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door Ruud »

tim schreef:Het is een rohrbremse, 2.4 meter lang, roestige cilinder.

Ik ga morgen een belletje wagen naar politie haaglanden, die kunnen vast wel helpen..
Lijkt me verstandig, er mag nl. veel niet!
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
jack
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 feb 2008, 20:07
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Re: bodemvondsten

Bericht door jack »

Het blijft een lastig verhaal, maar ik heb het desbetreffende stukje uit de nieuwe wwm 2013 gehaald.

1.2.3 Onderdelen en hulpstukken van wapens

Artikel 3, eerste lid, van de WWM stelt dat de bepalingen betreffende wapens mede van toepassing zijn op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.
Uitgaande van deze bepaling kunnen met betrekking tot vuurwapens de hierna genoemde onderdelen worden aangemerkt als onderdelen waarop de WWM van toepassing is, omdat deze onontbeerlijk zijn voor het functioneren als vuurwapen, in sterke mate de werking van het vuurwapen mede bepalen, de werking van het vuurwapen kunnen wijzigen, dan wel het vuurwapen identificeren, hetzij door ingeslagen nummers hetzij door bij het afvuren sporen achter te laten op de patroonhuls of de kogel.
Onderdelen die onder de werking van de WWM vallen zijn:
De loop en de onderdelen die bestemd zijn om een vuurwapen (vol)automatisch te doen schieten en daarnaast de hieronder – niet limitiatief – opgesomde onderdelen:
Specifiek voor de revolvers: de kast (frame), de loop en de cilinder.
Specifiek voor geweren: de kast (het frame), het magazijn, de bascule, het staartstuk, de loop en de grendel of afsluiter.
Specifiek voor pistolen de kast (het frame), het magazijn, de loop en de slede.
Voor een goed begrip wordt opgemerkt dat géén onderdeel van een wapen zijn: patroonschakels, patroonbanden, patroonhouders en laadstrips. Hieronder volgt een uitleg van deze begrippen.

dit is wel voor handvuurwapens en niet voor geschut, dus je kan het voor de zekerheid navragen bij de afdeling bijzondere wetten in Den-Haag. Ze kunnen je er hoop ik verder mee helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens”