Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Hey mensen. Gisteren was ik even op het vliegveld bij de snuffelmarkt. Toch maar even gaan rondsnuffelen op het vliegveld zelf. Tot mijn verbazing kwam ik deze bedding nog tegen in de zuidwest-hoek van het vliegveld. Erg leuk natuurlijk, aangezien dit het laatste overblijfsel is van de Flakbatterij die daar gelegen heeft. Kan iemand er misschien een type aan vast binden of iets dergelijks? De BRV kaart geeft namelijk niet echt een aanknopingspunt...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Remco de Goede »

He Dan,

Heeft wel wel weg van een Mitchelmannstand of heb ik het mis.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Een michelmannstand is toch redelijk massief aan de randen (Met een soort "looppad" in het midden naar de mitrailleur) en heeft een ingang aan de zijkant waardoor men naar binnen kan om achter de mitrailleur te gaan zitten? Dat heeft dit dingetje dus niet... (Forgive me if I'm wrong...)

Hier een luchtfoto van de batterij met rood omcirkeld het werkje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door tim »

zeker geen michelmannstand!
eerder een mortieropstelling? (als dit wapen uberhaupt op deze locatie aanwezig was..)
of een kleine scheinwerfer?
de foto laat weinig zien van de afmeting van het gat in de opstelling..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Voor in een flakbatterij lijk mij een kleine scheinwerfer wel het meest logisch
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Ik ben niet bekend met deze bunker en de foto is ook niet al te duidelijk, maar is het geen variant op het type L 13, zoals deze ook op bijvoorbeeld vliegveld Bergen te vinden is/was?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Hey Klaas,

Dat is wel precies wat ik dacht dat het was vanuit de verte, een L13. Deze staat namelijk ook in de zuidoostelijke flakbatterij van het vliegveld. Mogelijk werden deze hier gebruikt als zoeklichtopstelling, aan de locatie te zien. De L13 in de oostbatterij staat namelijk, net als deze bunker trouwens, een eindje bij de flakbeddingen vandaan. Ik denk dat je nog wel eens gelijk zou kunnen hebben wat betreft de variant.

Groet,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
ikke

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door ikke »

die kan je zien als je bij het hek staat:D nu weeet ik wat het is:p
Klasio †

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Klasio † »

Hallo Danny,

Dat een L13 (als het al een L13 is...) werd gebruik voor een zoeklicht lijkt me meer dan onwaarschijnlijk. De L 13 was bedoeld voor de verdediging van het vliegveld zelf d.m.v een 2 cm Flakkanon opgesteld in een stalen koepel. Dit Flakgechut was niet bedoeld voor het beschieten van vliegende vliegtuigen, maar bestreek het vliegveld zelf om eventueel gelande vijandelijke (zweef)vliegtuigen en parachutisten onder vuur te kunnen nemen.

Als je op zoek bent naar de locatie van de schijnwerpers, dan kan je beter kijken waar de aggregaatbunker (Küver 455 of FA garage-achtig ding) staan/stond. De schijnwerper stond hier vlakbij.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Aha, oke dan weet ik dat. Wel vreemd dan trouwens dat er in de oostbatterij vlak naast de L13 een L15 staat met het zelfde doel...
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door ducatim901 »

Michelmannstand is het idd niet die zijn alleen in AOK 15 gebouwd.
De Flak werd meestal in batterijen opgesteld, dus een L13 is mogelijk.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door tim »

hoi jack, hier ben ik het niet mee ees...
ik heb in KVA schagn ook michelmannstanden gevonden (nouja, tekeningen dan he ;) )
kan ze alleen effe niet zo snel vinden..
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door Danny »

Ik denk dat ik Rene Dolfsma maar eens even een mail stuur. Hij heeft een redelijk uitgebreid stuk over de batterij op zijn site staan, alhoewel ik de bunker hier niet op kan vinden. Daarop staat trouwens wel weer de L15 net als in de zuidoost batterij, en de noordbatterij. De flakstellingen zijn alle drie vrijwel identiek. http://www.luchtkastelen40-45.nl/_sgg/m3m2s3_1.htm" target="_blank Hier de link.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door ducatim901 »

Als dat zo is dan is dat wel weer een leuk dingetje, ik heb KVA Schagen al wel grotendeels op de foto staan maar een Michelmannstand dat zegt me zo snel niet veel.
Misschien is meneer Michelmann van de Festungspioniere van AOK 15 naar Holland verkast (kan makkelijk, AOK 15 heeft een tijd in Dordrecht in het oude Gef.Std. van de 719 I.D. gezeten).
Nu waren er wel meer mannen en organisaties die zich bezig hielden met de bunkerbouw, dus misschien heeft hij niet bij het 15 leger gezeten.
Groeten JK.

-->tim<-- schreef:hoi jack, hier ben ik het niet mee ees...
ik heb in KVA schagn ook michelmannstanden gevonden (nouja, tekeningen dan he ;) )
kan ze alleen effe niet zo snel vinden..
gr, tim
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
luchtkastelen 40-45

Re: Flugplatz Katwijk - Zuidwestelijke Flakbatterij

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Ben in New Orleans nog niet helemaal communicationeel (?) maar wil hier wel aan bijdragen....

Michelmannstand lijkt me ver gezocht. Zijn niet in Nederland gebouwd (do proof me wrong! ;-) en zeskantig van vorm met een bredere bovenkraag.

Wat is er mis met een L13? Komt niet in het BRV-archief voor, oké, maar het BRV is toch niet heilig? De achtkantige vorm klopt. Dat één puntje van de achthoek aan de buitenkant niet is afgeschuind komt wel vaker voor, zie bijgaande foto.

Heeft iemand het ding opgemeten of een kijkje genomen naar de binnenkant van deze ring? De draaikraag van een L13 is aan de binnenkant vrij typisch, zelfs al zijn het tandwiel en de koepel bij veel exemplaren nooit gemonteerd geworden.

Enige vraagteken dat ik heb, is het geval met metselwerk muurtjes en betonnen dakje pal naast de ring. Het lijkt op een ingang of daglicht voor een raam, maar een standaard L13 heeft in de beide muren naast de ring geen deur of raam; dit wordt nl. geacht de "Feindseite" te zijn. En het dakje zit een beetje in de weg vwb camouflagemogelijkheden en schootsveld.

Als iemand weer een gelegenheid heeft het ding te gaan bekijken, denk ik dat met deze en andere suggesties een positieve identificatie als L13 mogelijk is.

Groet, René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”