Bruggenhoofd Mechelen

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Tom Oliviers

Re: Bruggenhoofd Mechelen

Bericht door Tom Oliviers »

Mooie luchtfoto's !!

Enneuh ik heb inderdaad goede ogen, maar het is vooral de ervaring met het bunkerzoeken op google earth en geoportail dat het hem doen.

toch bedankt voor het compliment ;-)

Tom
mechelsbruggehoofd

Re: Bruggenhoofd Mechelen - Flakstände ?

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Ik ben geen kenner van de Feldmäßige Ausbau, daarom laat ik in het midden wat deze bouwseltjes precies zijn.
Ik kan wel bevestigen dat het Mechelse station, de centrale (spoorweg)werkplaats en de bijhorende rangeerterreinen van Muizen,
al VOOR de oorlog tot de belangrijkste van het land behoorden.
Het Mechels Bruggenhoofd maakt dan ook een wijde boog zuidwaarts om deze vitale installaties
mee in te sluiten.

Het strategisch belang werd pijnlijk onderstreept naar het einde van de oorlog, toen Amerikaanse bommenwerpers
deze terreinen op de korrel namen. De stationswijk werd ook zwaar getroffen, tot en met de OLV-kerk.
Verderop zie je de sporen ervan nog steeds in de natuur, in de vorm van ronde poelen,
door missers veroorzaakt, waarneembaar op G.E. in de weiden noordelijk van de rangeer terreinen.

Langs de sporen, zichtbaar net buiten het station van Mechelen staat ook minstens één mini-bunker,
die wschlk diende als schuilplaats in geval van bombardementen.

Een flakstand zou op deze plaats zeker niet verbazen, maar ik kan het niet identificeren/bevestigen,
ik heb de bouwseltjes wel ooit bezocht, ze zien er niet echt stevig uit,
en liggen volgedumpt met oud boerengereedschap.

Wie geeft uitsluitsel ?
Tom Oliviers

Re: Bruggenhoofd Mechelen

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo,

Bedankt voor de informatie!

"Langs de sporen, zichtbaar net buiten het station van Mechelen staat ook minstens één mini-bunker,
die wschlk diende als schuilplaats in geval van bombardementen"

-> Ik ben 7 jaar met de trein naar mechelen te school gegaan (Het PITO van mechelen) en daar passeerden we tussen die rode stalen brug en het station inderdaad zo'n betonnen wachtpostje, dit is geen schuilbunker voor zover ik weet, maar gewoon een Duitse kegelvormige wachtpost (dit type kom je ook in Frankrijk tegen).

groet,

Tom
mechelsbruggehoofd

Re: Bruggenhoofd Mechelen

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Terzijde : de circustent die op de foto's van Mdri te zien is,
behoort toe aan de Muizense cirkusdynastie Ronaldo,
die op hun eigen kleinschalige manier voorstellingen maken
die een mengeling vormen van acrobatie, humor, filosofie,
slapstick, commedia dell'arte - op zeer hoog nivo.
Tom Oliviers

Re: Bruggenhoofd Mechelen

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi Allen,

Vandaag het mechels bruggenhoofd bezocht (eigenlijk een KW-uitstapje), we zijn gestart aan ML 02 en dan zo verder tot st katelijne waver, vandaar uit het TPM gedaan tot aan TPM 16.

Die TPM 01, op welk grondgebied staat ie?
één van de dagen eens met een snoeischaartje teruggaan om die wat proper te maken.

foto's volgen nog, TPM 16 is ook zéér mooi met camouflage geschilderd en een speciale observatie-opening in een hoek.

groetjes
Bunkerfreak Tom
Tom Oliviers

Re: Bruggenhoofd Mechelen

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi, tijdens ons bezoek aan de KW-linie en TPM, vonden we boven het fort van St-Kat-Waver ook een bunker (in de verte van de baan uit gezien)

Afbeelding

is dit zo'n Commando-bunker van de KW linie, of behoort die nog tot TPM?

ik heb de hele kw linie op kmz-file voor google earth staan, enkel de commandobunkers en de verbindingsbunkers moet ik nog plaatsen. vandaar ik niet zeker weet op dit een Commandobunker of andere is.

Iemand een idee daarvan?

met vriendelijke groet,
Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen
Tom Oliviers

Re: Bruggenhoofd Mechelen

Bericht door Tom Oliviers »

Ok, heb hem al gevonden:

C 20, commando 2de lijn.
(op de site van de kw-linie)

Tom
mechelsbruggehoofd

Re: Bruggenhoofd Mechelen

Bericht door mechelsbruggehoofd »

Ook het fort van SKW is in het interbellum omgebouwd tot infanteriesteunpunt,
waardoor er enkele interessante bunkertypes zijn gebouwd.
Nl. 4x een mitrailleur-stelling op de cirkelvormige basis van een verwijderde geschutskoepel "Abri élémentaire".
en 4x een "Abri de berme", mitrailleurbunkers, met zoeklicht;
waarschijnlijk bedoel je één van deze laatsten.
Tom Oliviers

Re: Bruggenhoofd Mechelen

Bericht door Tom Oliviers »

nee hoor, het is die commandobunker, die ligt een 200-300m ten noorden van het fort.

Tom
Plaats reactie

Terug naar “België”