Lichtgevende verf

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Op de gevoelige plaat

Bericht door Ruud »

PdK schreef:Letterlijk op de gevoelige plaat, of tegenwoordig dan sensor.
De fluoriserende verf in de Vf2a achter de 611 in Hoek van Holland. Een tijdje terug vastgelegd in 250 seconden. En dit is overigens een redelijk realistische opname voor het menselijk oog op dat moment.
Hoe werd de verf 'opgeladen', gebeurde dit met het weinige licht dat in de bunker aanwezig was?
g,Ruud

ps fluorisentie moet denk ik zijn fosforecentie .... maar dit wordt me nu al snel allemaal veel te natuurkundig :roll:
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Walther P38

Re: Op de gevoelige plaat

Bericht door Walther P38 »

Veel lichtgevende verfsoorten werden vroeger lichtgevend gemaakt door Radium of andere radioactieve stoffen zoals Tritium en Prometium.
Dit werd tot in de jaren 60 gebruikt voor diverse doeleinde, zoals wijzerplaten, kentekenplaten, horloges, lichtgevende korrels voor wapens bijvoorbeeld. Hierna werden de gevaren bekend en werd het verboden.
Ik heb persoonlijk een verhaal gehoord van een wapenverzamelaar die zo'n lichtgevende korrel had op zijn PP uit wo2. Die heeft het wapen laten testen op radioactieve stoffen. Hij werd vriendelijk verzocht om het wapen weg te doen om of het in een loden kist te bewaren.

De radioactieve stoffen vormen een interne energiebron: door hun radioactief verval geven ze straling af en zijn daardoor in staat om licht te creëren. Ze hebben hier dus geen andere lichtbron voor nodig, in tegenstelling tot fluorescerende en fosforescerende producten. Die bevatten dan ook geen radioactieve stoffen. Vroeger werd vooral 226Ra (radium) gebruikt als radioactieve stoffen. Door het grote gevaar is in de jaren ’70 echter beslist om andere producten te gebruiken, zoals 3H (tritium). Deze zijn veel minder schadelijk. Momenteel is het gebruik van 226Ra in hedendaagse toepassingen volledig verboden.

Voorbeeld over hoe je kan kijken of het nog radioactief is .
Of een lichtgevende verf radioactieve stoffen bevat is, met uitzondering van oude radiumverf, op de volgende manier eenvoudig te bepalen:
Berg het artikel 48 uur in het donker op; (Of je doet het licht uit in de bunker ;) )
Kijk na die tijd, ook in het donker en na een adaptietijd van circa 15 minuten, of er nog lichtschijnsel is waar te nemen;
Wanneer er géén lichtschijnsel aan het verfoppervlak meer is te zien, bevat de gebruikte verf géén radioactieve stof;
"Gloeit" de verf nog steeds op, dan handelt het om een radioactieve verfsoort.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Op de gevoelige plaat

Bericht door Nathan »

Ha Walther, leuke info. Is de moeite waard van een kleine test... ;)

@ Peter, vette foto's hoor!!! De 1ste foto had een sluitertijd van dik 4 minuten? Hoeveel keer proberen totdat je het gewenste resultaat had?

Gr, Nathan
Joop Schreuder †

Re: Op de gevoelige plaat

Bericht door Joop Schreuder † »

Aanlichten van de verf met een dikke staafflitser en dan aansluitend een foto maken werkt prima. Dit trucje halen ze oa uit in Berlijn bij de schuilkelder Gesundbrunnen, hiervan zijn veel wanden geheel met de originele fosforverf gesausd. Spookachtig effect maar je ziet er nog verbazend veel mee.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Op de gevoelige plaat

Bericht door PdK »

Ruud schreef:
Hoe werd de verf 'opgeladen', gebeurde dit met het weinige licht dat in de bunker aanwezig was?
g,Ruud

ps fluorisentie moet denk ik zijn fosforecentie .... maar dit wordt me nu al snel allemaal veel te natuurkundig :roll:
De verf hebben we nadrukkelijk opgeladen met een bouwlamp, dus dat is eigenlijk niet te vergelijken met de gloeilamp(en) van toen. Maar daarbij neem ik wel in overweging dat de verf in 65 jaar geen nieuw laagje heeft gekregen. Of dat eerlijk is, is weer een volgende vraag?
Walther P38 schreef: Ze hebben hier dus geen andere lichtbron voor nodig, in tegenstelling tot fluorescerende en fosforescerende producten. Die bevatten dan ook geen radioactieve stoffen.
Het hele verhaal is bijzonder interessant. Vanwaar deze kennis Walther p38? Dan vraag ik me eigenlijk ook vooral wat het verschil is tussen fluorescerende en fosforescerende producten. Is hier ook zo'n eenvoudige uitleg over?

Of de verf nog oplicht gedurende totale duisternis vraag ik me af. Een leuk experiment voor een volgende keer. Dan voor de zekerheid maar 30 min. wachten en een broodpakketje mee naar binnen nemen.
Nathan schreef:

@ Peter, vette foto's hoor!!! De 1ste foto had een sluitertijd van dik 4 minuten? Hoeveel keer proberen totdat je het gewenste resultaat had?

Gr, Nathan
Hehe ik denk een stuk of vier pogingen. Mede door een ander forumlid hier, wie wat trigger gevoelige vingers had met een grote stekker... Deze meld zich allicht nog met verontschuldigingen?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Lichtgevende verf

Bericht door PdK »

Dit onderwerp is gestart naar aanleiding van een eerdere discussie hier; viewtopic.php?f=33&t=28" target="_blank
De berichten uit dat onderwerp staan nu (afhankelijk van je instelling) onder of boven dit bericht.

De foto's op een rij van enkele experimenten.
Ik zou overigens (foto's van) andere voorbeelden erg waarderen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Walther P38

Re: Lichtgevende verf

Bericht door Walther P38 »

Bij fluorescentie wordt licht uitgezonden doordat en terwijl het fluorescerend materiaal wordt bestraald. Hierbij te denken aan de gesteenten die alleen onder een UV lamp worden verlicht.
Fosforescentie is het verschijnsel waarbij het materiaal ook nog licht uitzendt gedurende een tijd nadat het niet bestraald werd.
Dit ziet men dan ook in veel bunkers.
Beiden vormen heten luminescentie :mrgreen:

En hoe ik aan die kennis kom, was een vraag?
Ik heb een tijdje geleden dit allemaal uitgezocht vanwege dat verhaal van de korrel van de Walther PP ;)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Lichtgevende verf

Bericht door PdK »

Duidelijke uitleg, dank!
Je bevindingen hebben na dat korreltje in elk geval een leuke weg afgelegd :)
russische metselaar

Re: Lichtgevende verf

Bericht door russische metselaar »

Dan nog de vraag hoe schadelijk is schadelijk?Aangezien velen van ons dit zo af en toe door de hobby hier mee in aanraking komen.Is het niet aanraken of er in de buurt komen.
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”