Bunker gevonden bij A20

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bunker gevonden bij A20

Bericht door AvB »

Tijdens graafwerkzaamheden in de middenberm van de A20 stuitten medewerkers van MNO Vervat op iets verrassends. Zij troffen waarschijnlijk een bunker uit de Tweede Wereldoorlog aan.

Historie

Het is niet 100 procent zeker dat de betonconstructie een bunker is. Maar historisch onderzoek wijst daar wel op. Zo laat een luchtfoto uit de oorlog op deze plek een afwijking in het maaiveld zien. Het gaat waarschijnlijk om een zogeheten Tobruk. Dat is een gevechtsruimte van gewapend beton met een achthoekig of rond gat aan de bovenzijde. De betonconstructie die nu is gevonden heeft een richel die kenmerkend is voor een Tobruk.

Explosieven

Rondom de vermoedelijke bunker zouden explosieven kunnen liggen. Naast historisch onderzoek, heeft T&A Survey onderzoek uitgevoerd om niet-gesprongen explosieven op te sporen. Die zijn niet gevonden. De bunker kan archeologische waarde hebben. Dat moet worden onderzocht. Daarna kan MNO Vervat het werk weer hervatten.

Bron:
http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pla ... n_a20.aspx
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunker gevonden bij A20

Bericht door maarten-stahlbeton »

Dit is zeker vlak na de afslag Moordrecht? Zou een ringstand van de Hintere Wasserlinie kunnen zijn. Leuke vondst!
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunker gevonden bij A20

Bericht door AvB »

Geen idee, zou ook de locatie wel willen weten. Leuke vondst inderdaad.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunker gevonden bij A20

Bericht door Remco de Goede »

Ben benieuwd, of je er zonder de snelweg over te steken bij kan komen, anders moet je zo hard rennen ;)
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bunker gevonden bij A20

Bericht door bunkerpictures »

Ik was al enige weken terug op de hoogte gebracht van de mogelijke vondst van deze bunker en heb het eerste onderzoeksrapport in mijn bezit. Ik had een uitnodiging om een keer tijdens nachtelijke werkzaamheden te komen kijken. Helaas is mij een week geleden medegedeeld dat er GEEN verder onderzoek wordt gedaan en dat de werkzaamheden zijn gegaan. De bunker zou inmiddels nog weer verder zijn ondergewerkt.
De mij genoemde maten zijn wisselend en zouden groter zijn dan naar verwachting een Tobruk 58c. Het zou gaan om een bunkertje die toebehoorde aan de Vordere Wasserstellung die hier langs liep. De laatste jaren zijn er meer objecten van de VWS gevonden. Zie verder op www.bunkerpictures.nl

Gr Raphael
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Bunker gevonden bij A20

Bericht door tim »

Vanmiddag even met Raph zitten babbelen en het rapport bekeken, het kan best een tobruk zijn, maar dan moet het er eentje zijn met 80 centimeter muren.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”