Provinciale noodzetels

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
renevandervelde

Provinciale noodzetels

Bericht door renevandervelde »

Dag allemaal,

Met plezier heb ik gelezen over de provinciale noodzetel in Zwolle. Helaas lees ik het bericht NU pas en is de rondleiding geweest :(
Ik hoop dat mijn Google Alert melding de volgende keer helpt om op tijd te weten dat er wat speelt.
Dit bracht mij wel bij de volgende vraag:
Zou het niet een leuk idee zijn om te proberen om een rondleiding te krijgen in de nationale noodzetel onder het ministerie van Financien of zoiets dergelijks? Zijn er onder ons wellicht mensen met 'contacten' op dit gebied? Zo ja, kunnen we dat niet georganiseerd krijgen?
Als inwoner van de provincie Noord Brabant lijkt het me ook enorm gaaf om een rondleiding te mogen krijgen in het provinciale beleidscentrum dat onder het provinciehuis ligt (door amtenaren ookwel 'de bunker' genoemd, omdat e.e.a. ABC geschikt enz zou zijn). Heeft iemand hier informatie over en zijn er wellicht mensen die op dit vlak contacten hebben?

Vriendelijke groeten,

René van der Velde
markies †

Re: Provinciale noodzetels

Bericht door markies † »

Provinciale Noodzetel van Noord-Brabant te Den Bosch is in perfecte staat en wordt ook nog gebruikt. Deze noodzetel is tijdens Open Monumentendag veelal geopend.
St FBB

Re: Uitnodiging rondleiding noodzetels / noodzetel regering

Bericht door St FBB »

Ik waardeer je interesse in de rijksnoodzetels. Met een groep ban je van harte welkom in de de enige rijksnoodzetel die wij hebben ingericht en opengesteld: Rotterdam Atoomschuilkelder voor als de bom valt". De andere noodzetels vallen nog onder geheimhouding.

De Provinciale noodzetel van het provinciehuis den bosch vond ik echt de moeite waard voor een bezoek. Het is geheel gemoderniseerd en operationeel. De st Functioneel Bunkerbeheer FBB heeft het oude meubilair afgevoerd naar Fort Vechten.

De Regeringsnoodzetel onder het Ministerie van Financien is de afgelopen jaren erg leeggehaald. Alleen het vastgeschroefde meubilair is nu nog aanwezig. Voor een noodezetel is dit erg weinig, voor een bunker mogelijk nog erg veel. Vijf jaar geleden hebben wij het belangrijkste afgevoerd en werd het functionele gebruik gestaakt. Eind 2009 is de huurovereenkomst tussen de RGD en AZ beeindigd. Het onderhoudscontract is verminderd van maandelijks naar kwartaal.
Ik heb enkele teksten, tekeningen en uitrustingstukken opgehangen voor de geinteresseerde bezoeker. Mijn teamgenoten vonden het wel grappig om zo'n complete kelder te zien. Met name de nooduitgangtunnels spraken hen aan. Met een enkele noodlamp zijn zo'n 20 man tegelijk het hele eind gekropen tot onder het valluik in de stoep. Ik ben blij dat niemand aan de ketting getrokken heeft en het luik (Type Artos DL10) heeft neergelaten. Er kan niet alleen een voetganger in de puinbak vallen maar het is ook een hele klus om het luik weer te sluiten. Veel bezoekers menen dat het koel is in de bunker, ik zweet er behoorlijk, de temperatuur is constant 21 graden.
De bunker is echter een flauw aftreksel van hetgeen het de voorgaande jaren was. De eerste jaren was de bunker zo aantrekkelijk dat wij er zelfs lunchten, nu lunchen wij in de reguliere bovengrondse kantine.

Het Ministerie van Financien heeft nu geen sleutels meer en is evenmin bevoegd om bezoek toe te laten. De laatste nu nog werkzame collega die destijds de noodzetels heeft ontworpen heeft nu een geheel andere functie gekregen. De huidige betrokken ambtenaren hebben geen historische binding met de objecten.

Hetzelfde gold al voor de noodzetel van Financien. Nadat de bunker van moderne datalijnen was voorzien, kosten 2,5 mio, bleek dat mijn nieuwe crisisleiding niet bereid was om in een kelder te werken. De crisisbestuursdienst werd daarop verplaatst naar de eerste verdieping en de bunker kwam leeg te staan.

Bij de laatste renovatie van het ministerie zijn suggesties om de bunkers gelijk mee te renoveren niet overgenomen.
De sugesties om de nieuwe vergaderzalen in de derde bunker, een Openbare schuilkelder (de vm fietsenkelder) te vestigen, met instandhouding van de bescherming, zijn eveneens niet overgenomen. De Openbare schuilkelder is volledig ontmanteld.

Beide commandobunkers zijn vergelijkbaar met de museumbunker in Rotterdam "Atoomschuilkelder voor als de bom valt". Deze is nog wel origineel ingericht, inclusief de inrichting van andere soorten bunkers als de NS, PTT, burgemeesters en een openbare schuilkelder. Al het moois dat wij bij het moderniseren van de commandobunkers moesten afvoeren is naar Rotterdam afgevoerd. Deze kun je bezoeken (liefst op maandagavond) na een email naar fbb-jansen@zonnet.nl" target="_blank, bij spoed 06 50 462162. Maandagavond de 11e zal ik er zelf zijn. Het leuke van de Rotterdamse noodzetel is dat deze dezelfde plattegrond en meubilair heeft als de schuilkelder van het Koninklijk Huis. Bij het Huis ten Bosch hielden wij er rekening mee dat enkele verveelde jongetjes, drie prinsjes, rond zouden lopen. Alles waar zij aan konden gaan hangen is extra hoog gehangen.

Ik hoor het wel als je echt interesse hebt in een regeringsnoodzetel.

Groet Erik
markies †

Re: Provinciale noodzetels

Bericht door markies † »

De regeringsnoodzetel "Nachtwacht" bestaat uit twee gescheiden gedeeltes en twee verdiepingen.
De technische installatie wijkt op zoveel verschillende punten af ten opzichte van een "normale "noodzetel. De zwevende vloeren, de noodstudio van de minister president, layout enz wijkt dusdanig af dat een vergelijking met een andere noodzetel niet te maken is. Zowaar een uniek complex. Erg jammer dat veel oorspronkelijke details verdwenen zijn.

Even voor de puristen onder ons:
Er is maar één regeringsnoodzetel
De overige noodzetels zijn departementsnoodzetels. Hieronder valt ook de dep. noodzetel Thurledeweg 95 te Rotterdam.
Qua layout is deze te vergelijken o.a met de noodzetel Luttenbergstraat 5 te Zwolle.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Re: Provinciale noodzetels

Bericht door BunkerOwner »

Ik weet uit zeer welingelichte bron dat (mede-) na de versoepelingen op ARBO gebied (daglicht-eisen etc.) er een reeks noodzetels weer opnieuw zijn ge-upgrade en in gebruik zijn genomen na de incidenten in New York, Madrid en Londen.

@ Markies, leuke afbeelding, zijn dat de originele luchtkanalen nog die daar hangen op die afbeelding?
Of zijn die bovenste 'nieuw' en de onderste niet meer functioneel (of andersom)?
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Provinciale noodzetels

Bericht door Rene Ros »

markies schreef:Even voor de puristen onder ons:
Er is maar één regeringsnoodzetel
De overige noodzetels zijn departementsnoodzetels. Hieronder valt ook de dep. noodzetel Thurledeweg 95 te Rotterdam.
Qua layout is deze te vergelijken o.a met de noodzetel Luttenbergstraat 5 te Zwolle.
Is dat altijd zo geweest? Er is ook een verhaal dat er drie regeringsnoodzetels geweest. Een de officiele, en twee officiele? Van Amsterdam weet ik dat ze meerdere gemeentelijke noodzetels wilden om B&W over meerdere bunkers te verspreiden en te voorkomen dat bij een treffer op één bunker heel B&W was verdwenen.
Zou het na 1977 er slechts één geweest zijn? Zo ja, was er dan op zijn minst een reserve-noodzetel?

Mvg,
René
St FBB

Re: Provinciale noodzetels

Bericht door St FBB »

Beste Rene

Bij mijn weten is er geen reserve Nachtwacht.

Nachtwacht was er voor de ministers en de Rijksvoorlichtingsdienst, de 8 andere Haagse waren voor de departementen (de stas en sg) en de 8 in het land waren voor uitvoerende afdelingen van de ministeries. De plattegrond is (op Delfzijl en Landbouw na) van het type Hoenderhok (rondgaande gang).

Het bijzondere voor de ministers is de eenpersoonskamer, de werkkamer / studio van de MP en de vergaderzaal. Deze ontbreken in de andere noodzetels.

Bij de renovatie van MinFin door het consortium hebben de Poolse slopers alles verwijderd, dus ook de roosters van de luchtinlaat. Het hierop binnenstromende water heeft het interieur aangetast. De vloerbedekking was geheel verziekt en is nu verwijderd. De entrees zijn door stof, puin en cementwater behoorlijk verminderd. Gelukkig had ik het meest bijzondere interieurstukken al voor de renovatie verwijderd.

Aan degene die het telefoontoestel van de MP heeft meegenomen, voor een rechtstreeks contact met Gamma: deze zou ik graag terug hebben en in Rdam in de collectie opnemen.



Groet
BunkerOwner

Re: Provinciale noodzetels

Bericht door BunkerOwner »

St FBB schreef:Beste Rene

Bij mijn weten is er geen reserve Nachtwacht.

Nachtwacht was er voor de ministers en de Rijksvoorlichtingsdienst, de 8 andere Haagse waren voor de departementen (de stas en sg) en de 8 in het land waren voor uitvoerende afdelingen van de ministeries. De plattegrond is (op Delfzijl en Landbouw na) van het type Hoenderhok (rondgaande gang).

Het bijzondere voor de ministers is de eenpersoonskamer, de werkkamer / studio van de MP en de vergaderzaal. Deze ontbreken in de andere noodzetels.

Bij de renovatie van MinFin door het consortium hebben de Poolse slopers alles verwijderd, dus ook de roosters van de luchtinlaat. Het hierop binnenstromende water heeft het interieur aangetast. De vloerbedekking was geheel verziekt en is nu verwijderd. De entrees zijn door stof, puin en cementwater behoorlijk verminderd. Gelukkig had ik het meest bijzondere interieurstukken al voor de renovatie verwijderd.

Aan degene die het telefoontoestel van de MP heeft meegenomen, voor een rechtstreeks contact met Gamma: deze zou ik graag terug hebben en in Rdam in de collectie opnemen.



Groet
Beste Erik,

Kan het niet zijn dat dit item, wat toch van redelijk grote museale waarde is, gewoon naar een ander museum is gegaan?
Ik weet er wel een paar waar hij zou kunnen staan.

Je geeft aan dat je hem 'terug' wilt, is hij weggehaald nadat ze de hele inhoud aan jullie stichting hebben geschonken of daarvoor?
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”