Foto's PMC-Z

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
BunkerOwner

Foto's PMC-Z

Bericht door BunkerOwner »

Ik ben bezig met het online plaatsen van enkele honderden foto's van de oude/huidige staat van de PMC bunker te Kloetinge.

Gezien zij de komende weken flink verbouwd/gerestaureerd zal gaan worden wil ik nog zoveel mogelijk zaken vastleggen.
Bij de verbouwing ga ik natuurlijk zoveel mogelijk originele items en aspecten herstellen/behouden.
Laatst gewijzigd door BunkerOwner op 02 nov 2010, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door ducatim901 »

http://www.govnoc.com/albums/showimg.ph ... aten_1.JPG" target="_blank
Zijn dit Duitse luchtroosters?
Ben er op de terugweg uit Vlissingen wel eens met Sander en Steven wezen kijken.
En toen hebben we ze ook al gezien.
Nu twijfel ik of ze niet naoorlogs zijn, het lijkt wel het zelfde type als de Duitsers hebben gebruikt in WO II.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door BunkerOwner »

ducatim901 schreef: Zijn dit Duitse luchtroosters?
Ben er op de terugweg uit Vlissingen wel eens met Sander en Steven wezen kijken.
En toen hebben we ze ook al gezien.
Nu twijfel ik of ze niet naoorlogs zijn, het lijkt wel het zelfde type als de Duitsers hebben gebruikt in WO II.
Jack.

Hoi Jack, als het goed is zijn dit gewoon Nederlandse.
Ze lijken zeker op elkaar.

Ik zal zo eens kijken of ik een merk o.i.d. kan vinden op één ervan. In totaal zitten er enkele tientallen aan drie zijdes.
Ze zijn in de periode 1955-1957 aangebracht.

Willen jullie hem binnenkort ook een keer komen bezichtigen?
(ben ondertussen nog veel meer foto's aan het uploaden hoor ;) )

Wat ik wel weet is dat rondom de bunker, alle paden en het gehele bos, is verhard met het sloopafval van een flink aantal Duitse bunkers die aan de kust van Zeeland zijn gesloopt. Er moesten zware vrachtwagens en tanks kunnen rijden zonder dat vanuit de lucht zichtbaar zou zijn dat het verhard was. Je kunt hier dan ook geen 10 cm graven zonder op een gigantische hoeveelheid betonstukken en wapeningsijzer te stuiten.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door ducatim901 »

Als we komen, en dat zal ik toch even moeten vragen aan Sander en Steven.
Neem ik ook een kransje mee voor de laatste rustplaats van mijn zo geliefde Duitse bunkers.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door BunkerOwner »

ducatim901 schreef:Als we komen, en dat zal ik toch even moeten vragen aan Sander en Steven.
Neem ik ook een kransje mee voor de laatste rustplaats van mijn zo geliefde Duitse bunkers.
JK.
Ik kan tijdens de verbouwing kijken voor wat mooie 'forse' stukken?
Wellicht mooi voor in de tuin.

Kransje krijgt een ereplaats hoor ;)

Inmiddels weer ge-update
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door Rene Ros »

ducatim901 schreef:Als we komen, en dat zal ik toch even moeten vragen aan Sander en Steven.
Neem ik ook een kransje mee voor de laatste rustplaats van mijn zo geliefde Duitse bunkers.
JK.
Mag ik ook mee? :-)
Te combineren met een bezoek aan een noodhospitaal in Dordrecht waarvoor ik een afspraak kan maken?

René
BunkerOwner

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door BunkerOwner »

Rene Ros schreef:
ducatim901 schreef:Als we komen, en dat zal ik toch even moeten vragen aan Sander en Steven.
Neem ik ook een kransje mee voor de laatste rustplaats van mijn zo geliefde Duitse bunkers.
JK.
Mag ik ook mee? :-)
Te combineren met een bezoek aan een noodhospitaal in Dordrecht waarvoor ik een afspraak kan maken?

René
Graag!!!

;)
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door Lenco † »

BunkerOwner schreef: Er moesten zware vrachtwagens en tanks ....
Rik,
So sorry,
Het is Koude Ooorlog en nu rijden er plots "tanks" in Kloetinge ?
In die tijd werd het hele Nederlands grondbebied verdedigd met
wel helemaal 2 Infanteriebrigades, 302 en 304 Infbrig, "voetvolk" dus,
die waren al blij als ze een Daf YA-314 3-tonner hadden ..
Of zoals de Duitsers het noemden, "Bodenständig" ...
so sorry ..,
maar je statements nodigen mij steeds weer uit tot een reactie ..

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door wattman »

Lenco schreef: Rik,
So sorry,
Het is Koude Ooorlog en nu rijden er plots "tanks" in Kloetinge ?
In die tijd werd het hele Nederlands grondbebied verdedigd met
wel helemaal 2 Infanteriebrigades, 302 en 304 Infbrig, "voetvolk" dus,
die waren al blij als ze een Daf YA-314 3-tonner hadden ..
Wellicht zou een tankbrigade die via Vlissingen aan wal was gekomen (of juist via Vlissingen het continent wilde verlaten) het wel zo prettig, zo'n verharde weg. Ik geef mijn opinie natuurlijk voor een betere van iemand die wel alle operatieplannen thuis heeft liggen. Ik kan mij echter nog wel herinneren dat Reforger ook via Vlissingen heeft gelopen. 8-)
Of zoals de Duitsers het noemden, "Bodenständig" ...
Wat moet dat Duits hier? Of hebben ze achteraf toch nog de oorlog gewonnen? ;)
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door Rene Ros »

Lenco schreef:Het is Koude Ooorlog en nu rijden er plots "tanks" in Kloetinge ?
Rik schreef:
Er moesten zware vrachtwagens en tanks kunnen rijden
...en beweert dus niet dat ze er daadwerkelijk gereden hebben. ;)
In de Nederlandse verdediging is wel meer gebouwd maar nooit gebruikt waar het voor bedoelt is. :-)
Bij Fort bij Spijkerboor is overigens zoiets gedaan voor een mobiele RAF-eenheid. En op de luchtfoto van Huis ten Bosch zie je een ronde verkleuring naast de tennisbaan (bunker), de heli-landingsplaats verhard maar onzichtbaar door het gras???

Mvg,
René
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door wattman »

Rene Ros schreef:En op de luchtfoto van Huis ten Bosch zie je een ronde verkleuring naast de tennisbaan (bunker), de heli-landingsplaats verhard maar onzichtbaar door het gras???
Kan in elk geval bevestigen dat Huis ten Bosch af en toe wordt aangedaan door een Alouette van de "Royal Flight".
BunkerOwner

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door BunkerOwner »

Lenco schreef:
BunkerOwner schreef: Er moesten zware vrachtwagens en tanks ....
Rik,
So sorry,
Het is Koude Ooorlog en nu rijden er plots "tanks" in Kloetinge ?
In die tijd werd het hele Nederlands grondbebied verdedigd met
wel helemaal 2 Infanteriebrigades, 302 en 304 Infbrig, "voetvolk" dus,
die waren al blij als ze een Daf YA-314 3-tonner hadden ..
Of zoals de Duitsers het noemden, "Bodenständig" ...
so sorry ..,
maar je statements nodigen mij steeds weer uit tot een reactie ..

Lenco,
Hoi Lenco,

Ik zei ook dat het pad om de bunker daar schikt voor moest zijn zonder dat het zichtbaar was.
Daarom is de boel met lagen betonbrokken, kiezelstenen en andere 'puin' onderbouwd.

Dit is een simpel feit (het ligt nu eenmaal overal) en je kunt nergens een gat graven zonder direct (na 5 cm) op die grote berg te stuiten. Ik heb van een oud gediende (waar ik ook die oude foto's van die oefening bij de bunker van heb) zelf vernomen dat het daarvoor bedoeld was.

Het kan ook zijn dat dit later pas is aangebracht en niet direct met de bouw.

Over tanks in de koude oorlog.... dat waren er letterlijk honderden:

Nederland: Nederland wilde eind jaren zeventig zijn 369 verouderde Centurions vervangen. Naast de Leopard 2 waren er maar twee alternatieven: de Britse Challenger 1 en de Amerikaanse M1. De Britse tank bleek echter weinig meer dan een verbeterde Chieftain en men verdacht hem er, terecht, van al even overbelast en onbetrouwbaar te zullen zijn als zijn voorganger. Er bestond in Nederland een sterke lobby de Amerikaanse tank te kiezen, maar de Amerikanen zelf hechtten weinig waarde aan de deal en toonden zich niet bepaald voorkomend. Het werd duidelijk gemaakt dat men er niet aan kon beginnen een aparte versie te leveren naar Nederlandse specificaties: met een dieselmotor en een 120 mm kanon. Duitsland bood echter volledige compensatieorders voor een bedrag van 1,3 miljard gulden - waar overigens weinig van terecht zou komen. Na een bestelling op 2 maart 1979 voor 445 stuks werden de eerste vier exemplaren gebouwd in juli 1981; de leveringen begonnen in juli 1982 en bereikten het gewenste tempo van tien per maand in november dat jaar; de laatste werd geleverd in juli 1986. De Nederlandse tanks kwamen uit de tweede en derde bouwserie, serienummers 12001-12278 en 22001-22167. De voertuigen weken af van de Duitse versie door andere rookwerpers, een verschillende nachtzichtperiscoop voor de bestuurder, FN MAG machinegeweren en Philipsradio's. Ze vervingen de Leopard 1's in de zes tankbataljons van de drie pantserbrigades. In januari 1993 werd besloten het bestand te verlagen tot 330; 115 werden in 1996 voor 310 miljoen gulden verkocht aan Oostenrijk, waarvan er één met beschadigde romp geweigerd werd. In 1993 was overeengekomen 330 voertuigen tot A5 standaard te verbeteren maar dit werd verminderd tot 180, die echter wel op A6 standaard worden gebracht. Van de overige zijn er 52 verkocht aan Noorwegen. Aan het parlement is in 1995 beloofd voor het surplus niet actief naar kopers te zoeken.


... De bunker is pas in 1996 door Defensie verkocht aan particulieren...
Gebruikersavatar
Lenco †
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:34
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door Lenco † »

Hallo,

- Education Permanente, zoals mijn chef altijd zei -

Natuurlijk had/heeft Nederland tanks.
Maar we hebben het hier over de verdediging van het Nederlands grondgebied
tijdens de Koude Oorlog. Daarin was geen rol weggelegd voor een tank.

In Nato-verband vochten al onze tanks in het, aan Nl toegewezen
Legerkorpsvak, op de Noord-Duitse laagvlakte, tegen de gevreesde Rus.
Dat was onze hoofdtaak .., buiten de grenzen dus ..

Tijdens de "Reforgers" heeft geen VS-tank zelf op Zeeuws grondgebied gereden,
hooguit het stukje vanaf het schip naar de trein-diepladers ...

Ik heb "weing" operatieplannen thuis, maar ik heb wel bewust de Koude Oorlog
meegemaakt ..

Maar blijkbaar ben ik de enige ...

Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door Remco de Goede »

Allen,

Ik heb een aantal berichtjes mbt inhoud van het forum verplaatst naar Forum Forums viewtopic.php?f=53&t=1402&p=15502#p15502" target="_blank
daar deze discussie geen betrekking had op dit onderwerp.
BunkerOwner

Re: Foto's PMC-Z

Bericht door BunkerOwner »

Lenco schreef:Hallo,

- Education Permanente, zoals mijn chef altijd zei -

Ik heb "weing" operatieplannen thuis, maar ik heb wel bewust de Koude Oorlog
meegemaakt ..

Maar blijkbaar ben ik de enige ...

Lenco,
Denk dat ze er dan ook alleen rekening mee hebben gehouden dat het moest kunnen.
Ik weet dat er sowieso erg veel 4-tonners hebben gereden, ook over dat specifieke pad rondom de bunker.
Dat de verzwaring alleen daarvoor al zeer nuttig was blijkt wel.
Het is nogal drassig en geen doen om er met zware vrachtwagens te rijden zonder zo'n verzwaring.

Kan straks wel even wat brokstukken op de foto zetten.
Dat het o.a. het afval is van een paar oude Duitse bunkers weet ik ook zeker.

Ik heb momenteel met een aantal oud gedienden, oud Genie leden (die hem mede hebben gebouwd) en oud 'gebruikers' goede contacten. Eén ervan komt straks ook hier werken als 'klusjesman' op zijn oude dag, puur omdat hij veel kennis heeft van het hele technische gebeuren en een grote voorliefde heeft voor het object op zich.

Mensen als jij, mensen die de koude oorlog zeer dichtbij hebben ervaren door hun werk, bezitten een schat aan kennis die voor mensen als mij (die de Koude Oorlog alleen op het eindpunt hebben meegemaakt, ik ben 36) goud waard is...

Ik wilde je dan ook niet tegenspreken betreffende de 'tankvloer', ik constateer alleen wat er ligt, wat de tekeningen zeggen en wat ik van oudgediende te horen heb gekregen, meer kan ik niet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”