Nooduitgang

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Nooduitgang

Bericht door Remco de Goede »

Onlangs had ik een discussie met iemand hoe het nu precies zat met de "balken" in de nooduitgang. Ik vertel tijdens mijn rondleiding bij de Kuvers op overvoorde altijd dat de "balken schuin opgetild kunnen worden en hierdoor verwijderd kunnen worden. Maar nu zat ik me te bedenken hoe dit mogelijk is bij de bovenste "balken" eerst de ene kant schuin naar boven tillen gaat bij de bovenste volgens mij niet omdat hier simpelweg geen ruimte voor is. Moesten ze wellicht of naar links of recht geschoven worden in de uitsparingen in de muur? Wellicht heeft hier iemand een (BRV) tekening van.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door tim »

hoi remco, normaalgesproken konden de stalen balken door een uitsparing langs de bovenkant verwijderd worden.
zie de foto van een 501.

dit blijkt echter niet altijd het geval te zijn, zie de foto van een 409 den helder.....

lijkt erop dat ze bij de 409 toch echt opgetild en schuin eruitgehaald moesten worden?
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door Remco de Goede »

Tim,

Ok de 501 is idd duidelijk, maar zoals bij de 409 en bij oa de kuvers op Overvoorde zit de uitsparing niet. Als ze schuin er uit gehaald moeten worden blijf je toch met het probleem zitten dat je de bovenste er niet in kan zetten en zeker niet uit kan halen. Ik kon in het BRV hier niks over vinden maar het lijkt me toch dat er wel wat over getekend/geschreven moet zijn.

Waarom zit er trouwens een dubbele rij bij de 501??
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nooduitgang

Bericht door ducatim901 »

Bij sommige Küvers is het zo dat deze werden dichtgemetseld met een enkelsteens muurtje aan de buitenkant en daarna werden er losse bakstenen in gestapeld, aan de binnenkant dan soms afgesloten met een gemetseld muurtje maar meestal een houten deurtje.
Mocht het normale nooduitgangstype gebruikt worden dan werden er vaak spanbeton "binten" gebruikt, soms ook de metalen I binten.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

houtenbinten in de nooduitgang

Bericht door ducatim901 »

We hebben al verschillende keren gezien dat als er geen pantserplaten voor de ingangsverdediging voorradig waren dat er hout werd gebruikt.
Met de Kerst zijn we op Mont Robin (Dieppe) ook houten binten in een nooduitgang tegengekomen in de 634.
Iemand anders zoiets raars gezien?
En de reden?
Ik zeg S A B O T A G E, goedmeuning! het zal the resistance wel weer zijn, damn Michelle of the resistance ook altijd.. ;) .
Of was er toch een andere reden?
Groeten Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: houtenbinten in de nooduitgang

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef:En de reden? Of was er toch een andere reden?
Jack .... het antwoord heb je toch zeker zelf wel verzonnen .... je volgende vraag wordt zeker die van de houtenplankjes in de plafonds bij een Standige type.... wederom een verzetsdaad ;)
Overigens wel een leuke vondst!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: houtenbinten in de nooduitgang

Bericht door tim »

materiaalschaarste alom...

maar aan de andere kant: een djati, azobe of bankiraihouten bint met de zelfde afmetingen als de normaalgebruikte stalen bint, doet qua sterkte niet veel onder dan de stalen bint.

en de 1 of 2 kuub kiezel krijgt toch het meeste te verduren..

wel leuke vondst!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: houtenbinten in de nooduitgang

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ruud en Tim,
De houten alternatieven voor de metalen strippen voor het plafond was volgens Duits voorschrift maar een metalen H profiel vervangen door een in de zelfde vorm gemaakte houten versie?
Het is aan de structuur van het hout te zien gewoon zachthout (lastig te zien op de foto) en geen hardhout, de H vorm is netjes verwerkt en het is dus geen massieve bint of balk die is gebruikt, het handvat dat aan de metalen versie zat is ook in de houten versie in metaal uitgevoerd.
Ik Het zowat nog nie gesjien.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: houtenbinten in de nooduitgang

Bericht door tim »

ha ajck, dat ze uitgefreesd zijn is wel vreemd idd.
op de foto lijken ze wel massief
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: houtenbinten in de nooduitgang

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tim, Niet gefreesd ofzo maar gewoon drie plankjes en een paar spijkers...
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: houtenbinten in de nooduitgang

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef:Ha die Tim, Niet gefreesd ofzo maar gewoon drie plankjes en een paar spijkers...
JK.
Dat is wel heel opmerkelijk. Het handvat lijkt me een grote kram, deze werden gebruikt voor de bekisting, bij damage control in de scheepvaart worden ze ook nog gebruikt om snel en eenvoudig wat balken vast te zetten.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door WimVe »

Hallo,

Ik was toch een nooduitgang aan het tekenen voor de 3D 501 dus maar meteen geprobeerd er een animatie van te maken.....
De bovenzijde is verwijderd ;)
NoodUit_04.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Nooduitgang

Bericht door PdK »

Ha Wim,

Leuk om zo te zien! Het is tijdens bijv. rondleidingen aan dagjesmensen lastig uit te leggen hoe het werkte. Dit beeld zou, bewegend of niet, mooi naast een uitgang hangen.
Komen voor het ultieme effect de kiezels er ook nog bij?

Peter
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door Remco de Goede »

Ziet er goed uit Wim!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nooduitgang

Bericht door WimVe »

Thankx, ik ben met Jan Lugtmeijer bezig om grip te krijgen op de deur inkl. de stalen sponning. Als iemand goede fotos heeft van de deurconstructie en/of maten dan horen we het graag.
Met name hoe de deur er in de "dikte" uitziet en dus afsluit.
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”