Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Ik heb al een tijdje op internet en in het archief zitten zoeken maar ik kom er niet helemaal (of helemaal niet) uit wat nou de functie was van de aanwezige SS in Stp. Gr Scheveningen.

Het hoofdkwartier van KVA Befhaber der Waffen SS was gevestigd in Voorburg Stp. XLVII (vanaf eind 1943 begin 1944??)
Wat was de functie van de SS, waren ze hier vanwege Seys Inquart? Of hadden ze puur een verdedigingende functie van bv Stp. Gr Scheveningen.

Uiteraard hou ik me ten zeerste aanbevolen voor documentatie welke hun taken aan kunnen tonen.
pauldijkstra

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door pauldijkstra »

Tim,
Waar ben je jongen? Remco heeft je hulp nodig... ;-) Je had toch al eens het e.e.a. uitgezocht over de SS in Scheveningen?
Gr, P.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Robin de Goede »

Omdat de heer Seys zo dicht aan de kust zat werd het bevel over de verdediging van de STP Gruppe uitgevoerd door de SS.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Was dit alleen in Stp. Gr Scheveningen het geval of was dit op meer plaatsen in Nederland? Is de commandobunker (Stp. XLVII ) type 117 (als ik me niet vergis) in Voorburg nog aanwezig?
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Robin de Goede »

Meende dat het een 118 was, maar dat weet ik niet zeker. Het feit dat de ss was belast met de kusteverdediging op een dergelijke schaal is volgens mij uniek. Tim weet hier wellicht meer over te vertellen..
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Bunkertju »

Klopt Robin .. een 118aSK (L8100) en een SK unterstand :D

De SS had natuurlijk de taak om Seys te beschermen , Maar vanwege de V2 had de SS ook meer invloed gekregen in dit deel van de
Atlantikwall.
In Abschnitt Scheveningen en Abschnitt Wassenaar was de bevelvoering in handen van de SS , Maar er waren ook andere onderdelen aanwezig.

Grtzz

Jan
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door ducatim901 »

Aan de geinteresseerden,
Na het wegtrekken van de 719 I.D., 16 Lw.Feld.Div en de 347 I.D. was er een zeer groot tekort aan manschappen om de kust te verdedigen.
Dit kon "opgevangen" worden door enkele eenheden van middelmatige tot lage kwaliteit.
Niet echt praktisch maar er was weinig anders.
De troepen waren o.a. de opleidingstroepen van Herman Göringtroepen (Luftwaffe) en SS (Idem opleidingstroepen).
Verder had de Polizei ook nog wat batterijen en Infanterie aan de kust liggen.
De kustverdediging was uitgekleed om aan de opmars van de geallieerden een halt toe te roepen.
Nu was de 16 Lw Feld bijna totaal vernietigd in Normandie waar ze de Noordelijke flank van de Engelse bruggehoofd na de invasie probeerden te vernietigen.
De 347 I.D. is mij niet zo veel van bekend maar de 719 I.D. was onderweg naar Brussel om daar een blokkade op te richten voor de aanvalsspitsen van de Amerikanen.
Ze kwamen maar tot Antwerpen (net iets verder geloof ik).
In één van de Pdf files die te vinden zijn op Sturmpanzer is te lezen dat er ongeveer 20.000 man wegtrokken met de bovenstaande divisies.
Er kwam weinig voor terug, daar wordt je als Duitser niet echt blij van.
Met (en na) Market Garden werd het nog erger en werden er zelfs kustbatterijen van hun geschut ontdaan om tegen de Engelse 1 Airborne Division en de opmars na de winter ingezet te worden.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door wattman »

In dit kader nog vermeldenswaard dat Seyss-Inquart in september 1944 Den Haag verliet om zich in Apeldoorn te nestelen. Dit nadat al geruime tijd daarvoor leden van het burgerlijke bestuur al hun hielen hadden moeten lichten. Het is dan ook een teken aan de wand dat reeds in 1943 de zetel van onze hoogste rechter, de Hoge Raad, van het Haagse Plein naar Nijmegen werd verplaatst.
Ik ben trouwens blij dat de SS door Jack in het juiste perspectief wordt geplaatst. Aan het einde van de oorlog waren diverse onderdelen een samenraapsel, waarbij "SS" als NS-organisatie met name het middel was om avonturiers en lui die door dienst te nemen dachten voedsel voor zichzelf en vrouw en kinderen te kunnen regelen uit de bezette gebieden aan de Duitse strijdmacht te kunnen binden. Naar ik meen ging dienstnemen in de Wehrmacht als niet-Duitser niet.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Bunkertju schreef:Klopt Robin .. een 118aSK (L8100) en een SK unterstand :D

Grtzz

Jan
Zijn die er nog? Ergens onder de grond ofzo?

Verder een ieder hartelijk bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Bunkertju »

Volgens mijn info zijn deze bunkers gesloopt ... Er staat een "Nieuwbouw" Complex nu.

De locatie kan je op jou eerder geposte stafkaart met Overvoorde erop terugvinden (Met de WN 1400 Serie erop).
Globaal moet het complex op onderstaande koortjes hebben gelegen.

52°05'05.55"N - 4°22'13.85"E

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door tim »

hoi remco, de 118a (met nabijverdedigingsruimte!) en de andere bunkers zijn helaas gesloopt
gr, tim

over de ss in scheveningen, om veel getik te besparen, scannetje uit '' siedlung und bauten''.....(hans sakkers)
gr, tium
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Tim,

Tnx, boek heb ik zelf ook maar daar had ik nog niet gezocht. Ga ik straks eens even lezen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door ducatim901 »

En dat zouden meer mensen moeten doen......Hans heeft er naar zijn zin nog te veel liggen!
Misschien kunnen jullie voor de Hans een paar stuks bij de 608 verpatsen.

Bij de Wehrmacht zaten ook veel Osttruppen daarnaast Indiers en bij de Kriegsmarine bv ook Nederlanders!
Groeten JK.

Remco de Goede schreef:Tim,

Tnx, boek heb ik zelf ook maar daar had ik nog niet gezocht. Ga ik straks eens even lezen.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door tim »

he jack, moet je effe hans z'n mailadres naar me sturen...
valt wel te regelen denk ik.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Bunkertju schreef:Klopt Robin .. een 118aSK (L8100) en een SK unterstand :D
Wel opvallend dat de 118a SK een L nummer heeft, of is dit een Rolf fout? Rolf geeft de locatie ook de naam Bpt 232. Dit ben ik nog nooit tegengekomen, al mijn documenten geven Stp. XVLII (47)

*edit* ik zie op een BFK van 25-3-45 dat idd Bpt 232 L8100/118 aangegeven word? Overvoorde word hier ook nog aangegeven als Bpt 233 met de Luftwaffe SK. Terwijl dit sinds 10 of 11 mei 1944 reeds Stp XLVIII (48) was?
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”