Middagje NHW bij Maarssen

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Middagje NHW bij Maarssen

Bericht door AvB »

Vandaag weer is de fiets gepakt en een tochtje langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie gemaakt.
Dit maal het stukje van Fort de Gagel t/m de dubbele groepsschuilplaats bij de Veenkade.
Het gebied ligt op een half uurtje fietsen van mijn huis maar ik was er nog nooit geweest :o :shock: ;)

Fort de Gagel is gewoon te betreden en heeft een mooie opzet met een soort vooreilandje met houten
loods en fortwachterswoning. Daarna over de gerenoveerde brug kom je een wachthuis tegen uit 1851.
Daar achter ligt de bomvrije kazerne van rond 1880. Op het veldje achter de kazerne liggen heel mooi
schuin drie groepsschuilplaatsen waarvan de haken rood/wit/blauw geschilderd zijn.
In een remise op de hoek zitten zendamateurs.
Naast het fort liggen een verzakte schuilplaats en eentje in een bosje.

Tussen de Gagel en het Werk bij Maarsseveen liggen nog een stel Piramides, verscholen, begroeit en
vrij in het veld.
In Maarsseveen ligt het klein fortje met bomvrije kazerne. Het is vrij toegankelijk en in de kazerne
zit een toneelklasje. Vanaf het dak heb je een mooie uitzicht over de Bethunepolder.

Vanaf daar door de prachtige polder richting de Veenkade waar de unieke dubbele groepsschuilplaats ligt.
Aangezien deze polder als er niet gepompt zou worden zo weer volloopt is het niet onbegrijpelijk dat
de bunker hoog op heipalen staat.
Boven de ingangen staat de code MZIN, ik ben eerder MIZN tegengekomen maar ben er nog steeds niet
achter waar het precies voor staat.

Al met al een heerlijke fietstocht met zonnig winterweer. Mooi gebied ontdekt en weer wat dierenvrienden
gemaakt. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Middagje NHW bij Maarssen

Bericht door AvB »

En de rest van de plaatjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Middagje NHW bij Maarssen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Mooie foto's Arthur,

Zelf ging ik vroeger na het werk altijd de Diefdijk af om foto's te maken, was alleen altijd lastig parkeren met zo'n gigantische bus, dus heb een hoop moeten overslaan ivm parkeerruimte.... :mrgreen:
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”