Koude oorlog

Overige onderwerpen aangaande het forum
Plaats reactie
BunkerOwner

Koude oorlog

Bericht door BunkerOwner »

Beste beheerders, Mod's en leden,

Zou er iets voor te zeggen zijn om toch iets meer aandacht te vestigen op de koude-oorlog?
Nu is het enkel in 'Nederlandse fortificaties' het hoofdstukje 'Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)'

Dit ondanks dat er toch een grote hoeveelheid bunkers zijn in plaats van fortificaties. Deze koude-oorlog bunkers komen ook steeds meer in opspraak, worden tot museum omgetoverd en mogen worden bezocht.

Aangezien ik zo ongeveer 18/24 online ben en ik daarnaast een enorme 'bak' kennis heb over de koude-oorlog, de BB en O&I (de 'stay-behind organisatie), wil ik hier eventueel graag een (fanatieke-) bijdrage aan leveren.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Koude oorlog

Bericht door tim »

hoi bunkereigenaar, heel goed idee!
er is zijn nog heel veel koude oorlog relicten aanwezig, maar er is bij het grote publiek niet zo veel over bekend...
ik zou zeggen: open een mooie topic, wellicht kunnen anderen het aanvullen.
ik denk dat onder het menu fortificaties ook de bunkers vallen.
ik voeg alvast een tekeningetje van het navigatie station noord bij den helder toe.

en dan nu een weekje denemarken :D
gr,tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Koude oorlog

Bericht door BunkerOwner »

Hoi Tim, dank voor de reactie!

Juist omdat er zoveel over te vertellen is, en omdat er wel veel beschikbaar is, lijkt me een aparte 'hoofdstuk' wel op z'n plek?
Ik heb tientallen tekenigen, bergen met documenten, foto's etc. Maar om die nu allemaal in 1 topic te gooien is ook weer zoiets :)

WOII en alle 'gevolgen' beslaan maximaal 5-10 jaar... de koude-oorlog is direct na WOII gestart en duurde tot in de jaren '90.... tientallen jaren.
In mijn ogen (helemaal omdat dit wel puur Hollandse werken zijn) is dat best zonde.

Er zijn duizenden mensen die te maken hebben gehad met de dreiging in die tijd, in de hoedanigheid van militair personeel of als BB-er/O&I-er...

Maar ok, ok... ik leg me erbij neer ;)

PS: prettige vakantie alvast~!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Koude oorlog

Bericht door Rene Ros »

Hallo BunkerOwner,
BunkerOwner schreef:Zou er iets voor te zeggen zijn om toch iets meer aandacht te vestigen op de koude-oorlog?
Nu is het enkel in 'Nederlandse fortificaties' het hoofdstukje 'Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)'
Als mod-der van het bewuste forum even mijn gedachte hierover - niet dat ik het dan voor het zeggen heb. :-)
Voor elke forum en onderwerp hanteer ik altijd de regel (ook op mijn Stelling Forum) dat het klein begint en als er veel onderwerpen geplaatst wordt, het forum opgeplitst wordt.
Ik bedoel dus te zeggen dat wat mij betreft er veel in het forum 'Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)' geplaatst wordt, het wellicht promoveert en uit deel-fora kan gaan bestaan.

Mvg,
René
BunkerOwner

Re: Koude oorlog

Bericht door BunkerOwner »

Rene Ros schreef:Hallo BunkerOwner,
BunkerOwner schreef:Zou er iets voor te zeggen zijn om toch iets meer aandacht te vestigen op de koude-oorlog?
Nu is het enkel in 'Nederlandse fortificaties' het hoofdstukje 'Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)'
Als mod-der van het bewuste forum even mijn gedachte hierover - niet dat ik het dan voor het zeggen heb. :-)
Voor elke forum en onderwerp hanteer ik altijd de regel (ook op mijn Stelling Forum) dat het klein begint en als er veel onderwerpen geplaatst wordt, het forum opgeplitst wordt.
Ik bedoel dus te zeggen dat wat mij betreft er veel in het forum 'Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)' geplaatst wordt, het wellicht promoveert en uit deel-fora kan gaan bestaan.

Mvg,
René
Beste René,

Duidelijk ;)
Dan zal ik mij daar in de komende tijd eens flink op gaan richten.
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Koude oorlog

Bericht door bunkerpictures »

Toevallig deze week nog weer een nieuw BB bunker geplaatst en een update over de V149 in Utrecht. In alle bescheidenheid wil ik aangeven dat op mijn site diverse koude oorlog bunkers te zien zijn van BB tot aan de Noodzetel der Regering als ook andere instellingen.
De Nationale Colectie Bescherming Bevolking (NCBB) die het complex Overvoorde bezit is ook op dit forum aanwezig en aktief.

Gr Raphael http://www.bunkerpictures.nl" target="_blank
BunkerOwner

Re: Koude oorlog

Bericht door BunkerOwner »

bunkerpictures schreef:Toevallig deze week nog weer een nieuw BB bunker geplaatst en een update over de V149 in Utrecht. In alle bescheidenheid wil ik aangeven dat op mijn site diverse koude oorlog bunkers te zien zijn van BB tot aan de Noodzetel der Regering als ook andere instellingen.
De Nationale Colectie Bescherming Bevolking (NCBB) die het complex Overvoorde bezit is ook op dit forum aanwezig en aktief.

Gr Raphael http://www.bunkerpictures.nl" target="_blank" target="_blank
En allemaal natuurlijk al lang bekeken!
Zeer indrukwekkende verzameling aan het worden zo.
Met name de reportage van de bunker onder het ministerie BZK was erg mooi.

Maak je de meeste foto's zelf ?
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Koude oorlog

Bericht door bunkerpictures »

Alle locaties zelf bezocht en daarbij de foto's mogen maken.
Helaas heb je met dit soort locaties nog wel eens problemen met publiceren ivm vermeende veiligheid en kwetsbaarheid, waardoor en nog een hele mooie seire op de plank klaar ligt tot dat er toestemming is, that's life....

Gr Raphael
Joop Schreuder †

Re: Koude oorlog

Bericht door Joop Schreuder † »

Op de respectabele voorloper van dit forum http://www.forten.info/index.htm" target="_blank staat onder Koude oorlog een heleboel informatie. De onderwerpen geven een redelijk compleet beeld van alle (on)zinnige activiteiten tijdens de koude oorlog. Voor zover bepaalde zaken voor publicatie kunnen worden vrijgegeven :geek:,

Greetz

Joop
BunkerOwner

Re: Koude oorlog

Bericht door BunkerOwner »

Joop Schreuder schreef:Op de respectabele voorloper van dit forum http://www.forten.info/index.htm" target="_blank" target="_blank staat onder Koude oorlog een heleboel informatie. De onderwerpen geven een redelijk compleet beeld van alle (on)zinnige activiteiten tijdens de koude oorlog. Voor zover bepaalde zaken voor publicatie kunnen worden vrijgegeven :geek:,

Greetz

Joop
Klopt, maar daar is geen plaats voor discussie en vraag & antwoord natuurlijk.
De collectie is absoluut erg volledig.

Dat niet altijd alles kan worden prijsgegeven is iets dat we op de koop toe moeten nemen, een hoop zaken zijn nog in gebruik voor welke doeleinden dan ook...
markies †

Re: Koude oorlog

Bericht door markies † »

Helaas heb ik een kritische kanttekening. De informatie met betrekking tot de bouwwerken van de Koude Oorlog op de fortensite is incompleet en in veel gevallen niet correct. Een poging van mij om de informatie te laten bijwerken is gestrand.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Koude oorlog

Bericht door Rene Ros »

Joop Schreuder schreef:Op de respectabele voorloper van dit forum http://www.forten.info/index.htm" target="_blank" target="_blank staat onder Koude oorlog een heleboel informatie.
Eh, voorloper zou ik het niet willen noemen. :-) Forten Info is om te publiceren, FortificatieForum is om de discussieren. Daarom kunnen ze (vredig) naast elkaar bestaand en vullen elkaar zelfs aan.

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Koude oorlog

Bericht door Rene Ros »

markies schreef:Helaas heb ik een kritische kanttekening. De informatie met betrekking tot de bouwwerken van de Koude Oorlog op de fortensite is incompleet en in veel gevallen niet correct. Een poging van mij om de informatie te laten bijwerken is gestrand.
Uiteraard is het incompleet aangezien het gebaseerd is op bijdragen van anderen. Sommige zitten op hun gegevens. Soms omdat men dan vind dat een ander dan met hun informatie gaat pronken, maar zelf maken ze er geen website voor.
Vanwege het bestaan bij de gratie van bijdragen kan ik me niet voorstellen dat ik daat niet op in ben gegaan. Uiteraard neem ik niet alle informatie klakkeloos over maar probeer bevestiging van anderen of uit publicaties te krijgen.
Ik kan me ook niet herinnering dat je mij benadert hebt.

Mvg,
René Ros
BunkerOwner

Re: Koude oorlog

Bericht door BunkerOwner »

Al jullie websites bevatten een ENORME bak met informatie, iedereen doet wat hij kan om aan aanvullende informatie te komen... Iemand die gek is met bunkers zal ook alles bekijken en als je alles bij elkaar pakt is het een 'schat' samen...

Wie weet is het een idee om binnenkort eens met een paar mensen samen te komen om te kijken of we niet uit alle sites, archieven en overige bronnen tot 1 concept kunnen komen. Ik doel dan op gewoon gezamenlijk in alle rust en stilte werken aan 1 alles-omvattende database/webiste, los van de bestaande juweeltjes. Als het bunkerarchief gedigitaliseerd is zijn veel mooie dingen mogelijk namelijk!
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”