De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Naar aanleiding van het topic over S-3 kazematten en de vraag waar de S-3 van Hongerige Wolf gebleven is, ben ook ik vanmorgen naar deze uithoek in het Reiderland gereden. De titel van dit topic verraad eigenlijk de uitkomst al, ook ik heb het werk niet kunnen traceren.
Hoe staat het dan verder met de overige werken van de O-lijn, was de vraag die bij mij opkwam. Daarom heb ik gelijk een aanvang gemaakt met het verkennen van de lijn.
Boonerschans. De werken ten noorden en ten zuiden zijn beide nog aanwezig. Beide S-3's zijn volledig dichtgemetseld en verkeren in goede staat. Het zuidelijke werk is ondergraven en licht verzakt, fundering zichtbaar. Het werk helt licht naar achteren.
Wijmeesterbrug. De werken ten noorden en ten zuiden zijn beide aanwezig. Ook deze S-3's zijn volledig dichtgemetseld en verkeren in goede staat. Het zuidelijke werk is verzakt en helt licht naar achteren.
Rhederbrug. Het werk ten noorden van de brug is nog aanwezig en volledig dichtgemetseld en verkeerd in redelijke staat. Beton deels afgebrokkeld en de wapening is zichtbaar.
Vlagtweddersluis. Beide werken zijn aanwezig. Van de noordelijke S-3 zijn alle geschutsopeningen en de toegang open. Het werk verkeerd in goede staat. De toegang bevind zich op het terrein van een minicamping.
Van de zuidelijke S-3 zijn 2 geschutsopeningen open, de middelste is dichtgemetseld. De toegang is afgesloten middels een stalen deur met hangslot. Ook dit werk is in goede staat.
Bourtange. Het werk is aanwezig, volledig open en verkeerd in een goede staat.
Wollinghuizersluis. Het werk is aanwezig, volledig dichtgemetseld en verkeerd in goede staat.
Jipsinghuizersluis. Het werk is aanwezig en verkeerd in goede staat. Schietgaten zijn dichtgemetseld, ingang voorzien van een stalen deur, niet afgesloten.
Deel II volgt binnenkort.
Hoe staat het dan verder met de overige werken van de O-lijn, was de vraag die bij mij opkwam. Daarom heb ik gelijk een aanvang gemaakt met het verkennen van de lijn.
Boonerschans. De werken ten noorden en ten zuiden zijn beide nog aanwezig. Beide S-3's zijn volledig dichtgemetseld en verkeren in goede staat. Het zuidelijke werk is ondergraven en licht verzakt, fundering zichtbaar. Het werk helt licht naar achteren.
Wijmeesterbrug. De werken ten noorden en ten zuiden zijn beide aanwezig. Ook deze S-3's zijn volledig dichtgemetseld en verkeren in goede staat. Het zuidelijke werk is verzakt en helt licht naar achteren.
Rhederbrug. Het werk ten noorden van de brug is nog aanwezig en volledig dichtgemetseld en verkeerd in redelijke staat. Beton deels afgebrokkeld en de wapening is zichtbaar.
Vlagtweddersluis. Beide werken zijn aanwezig. Van de noordelijke S-3 zijn alle geschutsopeningen en de toegang open. Het werk verkeerd in goede staat. De toegang bevind zich op het terrein van een minicamping.
Van de zuidelijke S-3 zijn 2 geschutsopeningen open, de middelste is dichtgemetseld. De toegang is afgesloten middels een stalen deur met hangslot. Ook dit werk is in goede staat.
Bourtange. Het werk is aanwezig, volledig open en verkeerd in een goede staat.
Wollinghuizersluis. Het werk is aanwezig, volledig dichtgemetseld en verkeerd in goede staat.
Jipsinghuizersluis. Het werk is aanwezig en verkeerd in goede staat. Schietgaten zijn dichtgemetseld, ingang voorzien van een stalen deur, niet afgesloten.
Deel II volgt binnenkort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Stp. Nord op 17 sep 2009, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Goed bezig! Blijft leuk om te zien dat een vraag op het forum anderen er gelijk toe zet om erachteraan te gaan.
Nu ben ik wel benieuwd naar een kaart van de O lijn. Aannemende dat er toendertijd meer hebben gestaan?
Nu ben ik wel benieuwd naar een kaart van de O lijn. Aannemende dat er toendertijd meer hebben gestaan?
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Een kaart van de O-lijn, dat zou mooi zijn. Moet ik maar eens achteraan gaan
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Ik neem aan dat deze pagina's een hulp voor je zijn?Stp. Nord schreef:Een kaart van de O-lijn, dat zou mooi zijn. Moet ik maar eens achteraan gaan
http://www.forten.info/catalogus/wno/
Indien je verschillen tussen werkelijkheid en webpagina vindt, wil je me dat dan laten weten?
Ik zal je per PB het adres van Henk Hulzebos sturen, hij heeft destijds de WNO langsgelopen en zal een paar kaarten hebben.
Mvg,
René
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Ik ben inderdaad aan de hand van de WNO pagina's aan de verkenning van de O-lijn begonnen. Ze vormen een goede leidraad. De links naar google maps en - earth zijn zeer bruikbaar.Rene Ros schreef:Ik neem aan dat deze pagina's een hulp voor je zijn?Stp. Nord schreef:Een kaart van de O-lijn, dat zou mooi zijn. Moet ik maar eens achteraan gaan
http://www.forten.info/catalogus/wno/
Indien je verschillen tussen werkelijkheid en webpagina vindt, wil je me dat dan laten weten?
Ik zal je per PB het adres van Henk Hulzebos sturen, hij heeft destijds de WNO langsgelopen en zal een paar kaarten hebben.
Mvg,
René
Mocht ik iets tegenkomen wat afwijkt, zal ik je dit laten weten. Bedankt voor het adres van Henk Hulzebos, ik zal hem binnenkort een mailtje sturen.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Gebruik evt. dit bestand als netwerk link in Google Earth:Stp. Nord schreef:De links naar google maps en - earth zijn zeer bruikbaar.
http://maps.forten.info/files/forteninfo-wno.kml
René
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Die overlay gebruik ik, nogmaals bedankt!Rene Ros schreef: Gebruik evt. dit bestand als netwerk link in Google Earth:
http://maps.forten.info/files/forteninfo-wno.kml
René
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
De O-Lijn, Deel II. Van Sellingen tot Barnflair.
Afgelopen vrijdag mijn verkenning van de O-lijn voortgezet.
Het werk bij Sellingen werd door mij niet gevonden. De link van dit werk naar googlemaps brengt je in Ter Apel.
Ter Apel 1, schietgaten en toegang dichtgemetseld. Verkeerd in goede staat.
Ter Apel 2, schietgaten en toegang dichtgemetseld. Verkeerd in goede staat.
Barnflair West, deze S3 is niet dichtgemetseld en is toegankelijk. Verkeerd in goede staat.
Barnflair Oost, ook deze S3 is niet dichtgemetseld, staat echter op privé-terrein. Verkeerd in goede staat.
Barnflair Brug. Helaas ook dit werk kon ik niet vinden. Over deze en die van Sellingen heb ik inmiddels een berichtje gestuurd naar de samensteller van de WNO pagina's op forten.info. Mogelijk dat hij me verder kan helpen.
Het werk bij Sellingen werd door mij niet gevonden. De link van dit werk naar googlemaps brengt je in Ter Apel.
Ter Apel 1, schietgaten en toegang dichtgemetseld. Verkeerd in goede staat.
Ter Apel 2, schietgaten en toegang dichtgemetseld. Verkeerd in goede staat.
Barnflair West, deze S3 is niet dichtgemetseld en is toegankelijk. Verkeerd in goede staat.
Barnflair Oost, ook deze S3 is niet dichtgemetseld, staat echter op privé-terrein. Verkeerd in goede staat.
Barnflair Brug. Helaas ook dit werk kon ik niet vinden. Over deze en die van Sellingen heb ik inmiddels een berichtje gestuurd naar de samensteller van de WNO pagina's op forten.info. Mogelijk dat hij me verder kan helpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
- Danny
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
- Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
- Contacteer:
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Bij Bourtange heb ik jaren terug ook een keer wat zien liggen vlakbij de ingang van het fort. Hoort dat toevallig ook bij deze linie?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
In deel 1 de 8e foto is bij Bourtange. Misschien dezelfde?Danny schreef:Bij Bourtange heb ik jaren terug ook een keer wat zien liggen vlakbij de ingang van het fort. Hoort dat toevallig ook bij deze linie?
Goeie verkenning Stp. Nord. Nooit geweten dat er nog zoveel was in het Noorden maar het is voor mij dan ook net 1 periode te vroeg
- Danny
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
- Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
- Contacteer:
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Ja dat is 'm inderdaad (Note to myself: Eerst kijken dan zeiken)ErwinZ schreef:In deel 1 de 8e foto is bij Bourtange. Misschien dezelfde?Danny schreef:Bij Bourtange heb ik jaren terug ook een keer wat zien liggen vlakbij de ingang van het fort. Hoort dat toevallig ook bij deze linie?
Goeie verkenning Stp. Nord. Nooit geweten dat er nog zoveel was in het Noorden maar het is voor mij dan ook net 1 periode te vroeg
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Re: De O-Lijn, Deel II. Van Sellingen tot Barnflair.
S19 heb ik ook niet aangetroffen.Stp. Nord schreef:Barnflair Brug. Helaas ook dit werk kon ik niet vinden.
S15 vond ik op N52 56.625 E7 09.784 of RD 274369 / 552214Stp. Nord schreef:Over deze en die van Sellingen heb ik inmiddels een berichtje gestuurd naar de samensteller van de WNO pagina's op forten.info.
Tsja, alles is natuurlijk niet meer aanwezig na 70 jaar.Stp. Nord schreef:Mogelijk dat hij me verder kan helpen.
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Gewapend met bovenstaande coordinaten naar de Sellingersluis gegaan en inderdaad op ca. 50-60 meter ten zuiden van de Hassebergerweg vond ik S15 verscholen in het struikgewas. Vanuit de richting van de sluis is het werk volledig aan het zicht onttrokken.
Alledrie de schietgaten zijn dichtgemetseld/volgestort. De stalen deur was uit de scharnieren gerukt zodat het mogelijk was een blik naar binnen te werpen. Helaas geen instrukties, wel zijn de de schietgaten genummerd met romeinse cijfers.
Alledrie de schietgaten zijn dichtgemetseld/volgestort. De stalen deur was uit de scharnieren gerukt zodat het mogelijk was een blik naar binnen te werpen. Helaas geen instrukties, wel zijn de de schietgaten genummerd met romeinse cijfers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Naar aanleiding naar de zoektoch naar de kazemat bij Hongerige Wolf.
Voor de kazemat bij Reidertil (naam brug) is al voor September 1949 een verzoek tot opruiming ingediend omdat het werk het uitzicht belemmerd van de naastgelegen woning. Dit verzoek is dan ook uitgevoerd blijkt nu.
Kaartje met exacte lokatie uit het BRV.
Voor de kazemat bij Reidertil (naam brug) is al voor September 1949 een verzoek tot opruiming ingediend omdat het werk het uitzicht belemmerd van de naastgelegen woning. Dit verzoek is dan ook uitgevoerd blijkt nu.
Kaartje met exacte lokatie uit het BRV.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: De O-Lijn, Deel I. Van Boonerschans tot Jipsinghuizersluis.
Bedankt Erwin. Dit verschaft eindelijk duidelijkheid over de S 3 bij Hongerige Wolf.ErwinZ schreef:Naar aanleiding naar de zoektoch naar de kazemat bij Hongerige Wolf.
Voor de kazemat bij Reidertil (naam brug) is al voor September 1949 een verzoek tot opruiming ingediend omdat het werk het uitzicht belemmerd van de naastgelegen woning. Dit verzoek is dan ook uitgevoerd blijkt nu.
Kaartje met exacte lokatie uit het BRV.