Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Hallo Groep,
In meen dat in Rudi Rolfs Atlantikwall boek melding maakt van de inzet van vier maal 19,4cm Kanone (E) 486 (f). Het zou gaan om MSB Duinrand (WN 125M). Weet iemand of dit ook daadwerkelijk plaatsgevonden heeft?
Groet,
Michel van Best
In meen dat in Rudi Rolfs Atlantikwall boek melding maakt van de inzet van vier maal 19,4cm Kanone (E) 486 (f). Het zou gaan om MSB Duinrand (WN 125M). Weet iemand of dit ook daadwerkelijk plaatsgevonden heeft?
Groet,
Michel van Best
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Beste Michel,
Er zijn inderdaad 19,4cm (e) 486 (f) kanonnen ingezet geweest, zie ook http://www.fortendenhelder.nl/duitse%20 ... inrand.htm
Gr, Paul
Er zijn inderdaad 19,4cm (e) 486 (f) kanonnen ingezet geweest, zie ook http://www.fortendenhelder.nl/duitse%20 ... inrand.htm
Gr, Paul
- ducatim901
- Berichten: 4031
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Maar deze kanonnen waren niet mobiel.
Ze waren in beddingen geplaatst.
JK
Ze waren in beddingen geplaatst.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Dat mobiele is ook niet genoemd in dit topic dacht ik Jacky K.ducatim901 schreef:Maar deze kanonnen waren niet mobiel.
Ze waren in beddingen geplaatst.
JK
- ducatim901
- Berichten: 4031
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Paul als er in een Duitse geschuts naam (E) staat wil dat zeggen Eisenbahn.
Ik zal het wel moet opzoeken maar als het stuk niet op een rijdend onderstel staat is het raar als er wel (E) in de benaming staat.
De batterij op Cecembre bij St. Malo had hetzelfde geschut en daar stond geen (E) in de omschrijving (dacht ik.....)
JK
Ik zal het wel moet opzoeken maar als het stuk niet op een rijdend onderstel staat is het raar als er wel (E) in de benaming staat.
De batterij op Cecembre bij St. Malo had hetzelfde geschut en daar stond geen (E) in de omschrijving (dacht ik.....)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Klopt. Batterie Zuydcoote en Seeadler hat ook soortgelijke stukken (ook zonder E).ducatim901 schreef:Paul als er in een Duitse geschuts naam (E) staat wil dat zeggen Eisenbahn.
Ik zal het wel moet opzoeken maar als het stuk niet op een rijdend onderstel staat is het raar als er wel (E) in de benaming staat.
De batterij op Cecembre bij St. Malo had hetzelfde geschut en daar stond geen (E) in de omschrijving (dacht ik.....)
JK
Groet,
Michel
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Hallo allemaal,
In een Interpretation Report van de RAF wordt op 3 mei 1941 gewag gemaakt van spoorweggeschut bij Den Helder op een spoorlijn langs de duinen bij Duinoord. Op de originele luchtfoto in The Aerial Reconnaissance Archive in Edinburgh heb ik dit echter niet kunnen ontdekken.
Mvg,
Hans
In een Interpretation Report van de RAF wordt op 3 mei 1941 gewag gemaakt van spoorweggeschut bij Den Helder op een spoorlijn langs de duinen bij Duinoord. Op de originele luchtfoto in The Aerial Reconnaissance Archive in Edinburgh heb ik dit echter niet kunnen ontdekken.
Mvg,
Hans
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Heeft daar dan ooit een treinspoor gelegen?
Ik ken wel het stoomtrammetje Den Helder - Huisduinen, smalspoor 700 mm, gesloten 1917.
Ik ken wel het stoomtrammetje Den Helder - Huisduinen, smalspoor 700 mm, gesloten 1917.
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Mogelijk is dat het spoorlijntje geweest van rijkswaterstaat.... dat liep van Huisduinen tot Julianadorp.
Initeel bedoeld om herstelwerkzaamheden uit te kunnen voeren aan de zeewering, maar in de oorlog ook door de duitsers gebruikt (en uitgebreid) tbv de bunkerbouw.
Naar mijn weten was dit enkel niet een normale spoorbreedte, meer smalspoor..... maargoed, zou kunnen dat het franse 19,4 cm geschut wel met smalspoor uiteindelijk in mijn beddingen is gezet.... (de kanonnen gelicht van hun originele onderstellen) aannemende dat het van origine op standaard spoorbreedte gestaan moet hebben...
Initeel bedoeld om herstelwerkzaamheden uit te kunnen voeren aan de zeewering, maar in de oorlog ook door de duitsers gebruikt (en uitgebreid) tbv de bunkerbouw.
Naar mijn weten was dit enkel niet een normale spoorbreedte, meer smalspoor..... maargoed, zou kunnen dat het franse 19,4 cm geschut wel met smalspoor uiteindelijk in mijn beddingen is gezet.... (de kanonnen gelicht van hun originele onderstellen) aannemende dat het van origine op standaard spoorbreedte gestaan moet hebben...
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Bij de zoektocht naar gegevens over de spoorlijn Alkmaar-Den Helder in de oorlogsjaren werd in het boek van C. Huurdeman “Het Spoorwegbedrijf in oorlogstijd 1939-’45” op blz. 240 een foto aangetroffen van een Franse artillerietrein op het spooremplacement langs de Anemonenstraat (zie afbeelding). Het onderschrift luidt: “Franse artillerietrein met twee licht gepantserde B-B diesellocs en vijf vier-assige artilleriewagons (met afgenomen geschut) op dinsdag 14 juli 1942 in Den Helder. De Duitsers brengen de diesellocs naar Nederland voor de versterking van de Atlantikwall”.
De twee artillerietreinen hebben de zes stukken geschut in Den Helder op de losplaats aan de Polderweg aangevoerd, aldaar gedemonteerd en vermoedelijk via de Polderweg, Javastraat en Huisduinerweg naar Huisduinen gebracht. Intussen moeten ook de geschutfundaties zijn gebouwd op het terrein westelijk van het nieuwe Fort Kijkduin.
Na de bevrijding bleken de zes geschutsopstellingen nog aanwezig. Ze werden beschouwd als zeer verouderde vuurmonden met ontbrekende sluitstukken (fabricage jaar 1899) terwijl bovendien één stuk onherstelbaar was beschadigd en werden daarom gesloopt. Er waren nog ca 3.500 granaten aanwezig met hun kardoezen (elke kardoes bestond uit 3 losse zakken gevuld met kruit).De schokbuizen van de granaten (o.a. oorlogsproducties uit de WO 1) bleken niet altijd te functioneren.
Verder nog een foto Franse artillerietrein bij de slag aan de Somme (1914-1918). Het 194 mm scheepsgeschut werd nog bediend door Franse matrozen.
De twee artillerietreinen hebben de zes stukken geschut in Den Helder op de losplaats aan de Polderweg aangevoerd, aldaar gedemonteerd en vermoedelijk via de Polderweg, Javastraat en Huisduinerweg naar Huisduinen gebracht. Intussen moeten ook de geschutfundaties zijn gebouwd op het terrein westelijk van het nieuwe Fort Kijkduin.
Na de bevrijding bleken de zes geschutsopstellingen nog aanwezig. Ze werden beschouwd als zeer verouderde vuurmonden met ontbrekende sluitstukken (fabricage jaar 1899) terwijl bovendien één stuk onherstelbaar was beschadigd en werden daarom gesloopt. Er waren nog ca 3.500 granaten aanwezig met hun kardoezen (elke kardoes bestond uit 3 losse zakken gevuld met kruit).De schokbuizen van de granaten (o.a. oorlogsproducties uit de WO 1) bleken niet altijd te functioneren.
Verder nog een foto Franse artillerietrein bij de slag aan de Somme (1914-1918). Het 194 mm scheepsgeschut werd nog bediend door Franse matrozen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- ducatim901
- Berichten: 4031
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Mooie foto van de Artillerietrein!
Ik was er van uit gegaan dat het vervoer op een andere manier gegaan was maar met de originele trein is het reuze makkelijk natuurlijk.
JK
Ik was er van uit gegaan dat het vervoer op een andere manier gegaan was maar met de originele trein is het reuze makkelijk natuurlijk.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Eisenbahn Artillerie in Den Helder
Interessante bijdrage!
De situatie in Den Helder is mij niet bekend, maar de stukken geschut zijn vaker ingezet in de Atlantikwall. Zoals op het (uiteindelijk zwaar gebombardeerde eiland) Cézembre bij St. Malo. De kanonnen hebben daar nog vuur geleverd op het vasteland. Zie daarvoor ook het indrukwekkende verslag in het boek van Hans Sakkers.
Een vergelijkbare of wellicht de zelfde(?) trein zou actief zijn geweest in Hoek van Holland. Hiervoor zou het werkspoor van het Hoogheemraadschap van Delfland zijn gebruikt, waardoor de trein een als mobiele kustbatterij langs de hele kustlijn kon worden ingezet. Mij is helaas weinig over dit gebruik bekend. Deze foto zou vermoedelijk Hoek van Holland betreffen.
Groeten, Peter
De situatie in Den Helder is mij niet bekend, maar de stukken geschut zijn vaker ingezet in de Atlantikwall. Zoals op het (uiteindelijk zwaar gebombardeerde eiland) Cézembre bij St. Malo. De kanonnen hebben daar nog vuur geleverd op het vasteland. Zie daarvoor ook het indrukwekkende verslag in het boek van Hans Sakkers.
Een vergelijkbare of wellicht de zelfde(?) trein zou actief zijn geweest in Hoek van Holland. Hiervoor zou het werkspoor van het Hoogheemraadschap van Delfland zijn gebruikt, waardoor de trein een als mobiele kustbatterij langs de hele kustlijn kon worden ingezet. Mij is helaas weinig over dit gebruik bekend. Deze foto zou vermoedelijk Hoek van Holland betreffen.
Groeten, Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.