Ondanks de sterke verhalen in deze column zou er een kern van waarheid in dit verhaal kunnen zitten. Het laatste, van de piloot, is natuurlijk klinkklare onzin. Piloten waren zeker niet ondergeschikt aan materieel....De schuur was gebouwd in 1970, kort nadat een dijkgraaf van het Ministerie een grote bunker op de plek van de huidige schuur was komen opmeten. “Dat was nog een geinig verhaal,” vertelde meneer Van de Brink. “Hij mat de bunker op met een uitklapbare meterstok, maar vanaf het begin al hadden wij wel, maar hij niet door dat één van de vier delen afgebroken was. Zijn berekeningen klopten dus totaal niet, omdat hij dacht dat vijfenzeventig centimeter één meter was.” Anton, Jan, en zoon Jan hadden de bunker aan beide zijden diep uitgegraven, groeven een gat van tien meter diep, en lieten de zwaartekracht de rest doen. Na een paar weken was de loodzware bunker volledig in het gat gekieperd. Er werd grond overheen gegooid, beton bijgestort, en een schuur neergezet. De bunker mat vele tientallen meters, en was één van de grootste in de regio – nu eeuwig begraven, toen drukbevolkt...
...Na de piloot bij kennis gebracht te hebben, brachten ze hem in de Duitse bunker, en belden ze het regionale hoofdkwartier om te vertellen dat de piloot nog leefde. Aan de andere kant van de lijn vroeg een ongeïnteresseerde Duitser of alles goed was met het vliegtuig. “Nee, maar de piloot leeft nog. Hij is hier bij ons -” “Ja, verdámmt noch mal!” “De moffen wilden niet weten of het met de piloot goed ging, maar hoe het met het tóestel stond. Materiaal was toen belangrijker geworden dan levens.”...
Het eerste stuk is wat mij interesseert. Bij de Maneswaard begonnen de voorposten naar het zuiden langs de inundatie richting Ochten. Op deze voorposten zijn wat Kolff kazematten gebouwd. Op Maneswaard is ook minstens 1 Kolff gebouwd. Deze is er nog, bij de splitsing van de boerderijen.
De bunker waar deze boer het over heeft is blijkbaar een stuk groter dan de Kolff kazematten. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er geen G, P & S gebouwd in de voorposten van de Betuwelinie. Mocht het allemaal met een korreltje zout genomen moeten worden (Een gat van 10 meter diep in een terp?), een onbekende Kolff kan ook geen kwaad.
Een Duitse bunker lijkt me eigenlijk uitgesloten. Het enigste wat mijn inziens dan mogelijk zou kunnen zijn is dat het iets is wat aansloot op de Pantherlinie?
Het B.R.V. heeft niks hierover. Het archief van de dijkstoel Overbetuwe en van het Waterschap Rivierenland zwijgen ook in alle talen. Het bouwarchief in Wageningen heeft wel enkele stukken over de bouw van de schuren, maar geen opmetingen van voormalige werken. De Historische Kring kan me ook niet verder helpen in deze zoektocht. Gemeentelijk archief ook nada...
Wat voor instantie zou deze opmetingen hebben verricht? Iemand een idee waar dit te vinden zou kunnen zijn? Tegenwoordig behoort het tot de Gemeente Wageningen, maar heeft ook bij Gemeente Kesteren gehoord.
Voor de duidelijkheid, hier is de locatie van dit object en een streetview van de Kolff bij het begin van het erf. Het gaat om de schuur aan de westzijde, met het grijze dak.