Vraag 313

De Fortificatie Forum Quiz
Plaats reactie
Barst

Vraag 313

Bericht door Barst »

Ook ik heb in mijn jeugd heel vaak gewandeld in Clingendael. Nog volledig onbewust van de betekenis van bunkers of Atlantikall was het beklimmen van de "vleermuisbunker" daar een vast onderdeel van. Bezoeken aan de kastelen Muiderslot en Loevestein, de Citadel van Dinant, geen idee waar mijn liefde voor vestingwerken precies ontstaan is. Mijn eerste bezoek aan een fort heb ik hier al eens beschreven (viewtopic.php?p=22054&hilit=sabina#p22054)

Even wat foto's van de regelbau 625 in Clingendael dan:
Vleer1.jpg
Vleer3.jpg
Vleer4.jpg

En dan nu de nieuwe vraag, nummer 313. Om het bij mijzelf te houden, waar heb ik eigenlijk de foto van mijn avatar gemaakt?
DSCF0170.JPG
Nee, het is niet in Brussel!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Martijn
Donateur
Donateur

Re: Vraag 313

Bericht door Martijn »

Wat leuk; de quiz is terug! Nu vooral de gang erin krijgen en houden.

De getoonde tekening(en) zijn te vinden in kamer 38, gebouw K van fort Honswijk. Ik heb in een ver verleden ook wel urenlang alle wanden afgezocht op zoek naar teksten en tekeningen. Verrassend hoe veel er nog terug te vinden is op sommige plaatsen.
Ook verrassend hoe vaak Popeye is getekend. Eerst de variant van Bart, daarna nog vier anderen die ook in Honswijk te vinden zijn.
001.JPG
002.JPG
003.JPG
004.JPG
005.JPG
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."

Delain. 'We are the others'
Barst

Bericht door Barst »

Helemaal, maar dan ook helemaal, goed beantwoord!

Voor degenen die het leuk vinden een filmpje van Maarten van Rossem over fort Honswijk als gevangenis, gemaakt toen het fort nog niet toegankelijk was voor het publiek: https://www.youtube.com/watch?v=2zycmAXOfJg

Moderne muurkunst van de Verfdokter, schuilplaats bij Fort de Gagel: https://www.verfdokter.com/portfolio/de-bunker/
Moet één dezer dagen langs kazemat Vreeswijk Oost fietsen, want ook daar is sinds kort zijn kunst te bewonderen: https://forten.nl/van-mitrailleurpost-t ... -aandacht/

Modern probleem voor de vragensteller is dat steeds meer foto's e.d. makkelijk te vinden zijn met bijvoorbeeld Google Afbeeldingen. Dat AI het niet altijd goed heeft bewijst mijn foto, deze zou tijdens een renovatie gevonden zijn onder 5 lagen behang in een vakbondsgebouw ergens in Brussel.
Martijn
Donateur
Donateur

Bericht door Martijn »

Barst schreef: 30 jun 2026, 00:06 Moet één dezer dagen langs kazemat Vreeswijk Oost fietsen, want ook daar is sinds kort zijn kunst te bewonderen: https://forten.nl/van-mitrailleurpost-t ... -aandacht/
Inderdaad maar eens gaan kijken als ik weer in de buurt ben. Een kleine correctie: het betreft hier kazemat Vreeswijk West; Vreeswijk Oost is de kazemat welke inmiddels bijna 10 jaar geleden is verplaatst om ruimte te maken voor het kanaal.

Ik ga op zoek naar een foto waar AI niet veel mee kan.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."

Barst

Bericht door Barst »

Je hebt helemaal gelijk. Waarschijnlijk door slaapgebrek niet goed genoeg opgelet en blindelings forten.nl nagepraat.

Het stuk op forten.nl begint met "Wie over de Lekdijk Oost bij Vreeswijk komt, ziet voortaan niet alleen een stuk militair erfgoed, maar ook een opvallende muurschildering. Op de Kazemat Vreeswijk Oost heeft De Verfdokter een nieuw werk aangebracht". Ook in de derde alinea is weer sprake van kazemat Vreeswijk Oost. In de vijfde hebben ze het over "De Kazemat Vreeswijk Oost aan de Voorhavendijk", daar ligt inderdaad Vreeswijk West.

In de zevende alinea schrijven ze dan: " De beschilderde kazemat kon op zijn plek blijven". Inderdaad Kazemat Vreeswijk West is de enige kazemat aan het Lekkanaal die niet verplaatst is.

Ik heb inmiddels contact gemaakt met forten.nl over dit foutje.

Binnenkort naar Vreeswijk West dus, ook om een ijsje van Luigi's te eten natuurlijk.

Ik hoop overigens wel dat de zonaanbidders waarover ik eerder geschreven heb nu de boel rond de kazemat wel een beetje netjes gaan houden: viewtopic.php?p=63974#p63974
Barst

Bericht door Barst »

Forten.nl heeft gisteravond meteen gereageerd en het artikel aangepast:

Beste Bart,

Wij hebben dit nieuws overgenomen van een bericht uit Nieuwegein, zie https://www.pen.nl/artikel/van-mitraill ... e-aandacht en op meerdere sites zie ik Kazemat Vreeswijk Oost staan. Maar als de originele nieuwsgaring fout is, gaat de rest natuurlijk fout mee 😉 Maar het gaat volgens u om VIS-kazemat Vreeswijk west?
Ik heb dit nu aangepast: https://forten.nl/van-mitrailleurpost-t ... -aandacht/

Groeten, Titia de ......
Stichting Forten Nederland
Martijn
Donateur
Donateur

Bericht door Martijn »

Da's snel geregeld. Goed dat ze open staan voor commentaar en correcties. Er is op internet al genoeg foutieve info te vinden.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."

Barst

Bericht door Barst »

IMG_20260703_112437851.jpg
IMG_20260703_112125735_HDR.jpg
IMG_20260703_111744358.jpg
IMG_20260703_115916467.jpg
IMG_20260703_120722766_HDR.jpg
IMG_20240509_125255998_HDR.jpg
IMG_20240509_125314898.jpg
En nu snel terug naar vraag 314 van Martijn. Hoewel de schitterende luchtfoto niet te vinden is op het internet moet het met zijn aanwijzingen toch mogelijk zijn het werk te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”