Stp. 1 Wotan

De Stützpunktgruppe Schiermonnikoog
Plaats reactie
meesvd

Stp. 1 Wotan

Bericht door meesvd »

Het lijkt me tijd voor een topic over Wotan, omdat hier nog maar weinig over bekend is. Daarnaast lijken verhalen en kaarten elkaar tegen te spreken en lijkt het BRV een hoop gemist te hebben. De BRV-kaart geeft vijf locaties aan: de Tobruk en Flakbedding die je nu nog terugvindt in het landschap, een gesloopte woonbunker en een (water)bergplaats en woononderkomen die mogelijk nog onder het zand begraven liggen. De laatste twee heb ik tot op heden niet kunnen vinden, ook niet met behulp van een prikstok.
BRV_340_10.jpg
Volgens meerdere bronnen, waaronder Cees Soepboer van het bunkermuseum, zou er tussen de Tobruk en de Flakbedding, parallel aan het pad, nog een stuk tunnel liggen. Aan deze tunnel zou dan weer een woononderkomen verbonden zijn. Ik heb hier het een en ander kunnen aanprikken, maar een duidelijke bevestiging heb ik nog niet.

Volgens de Ausbauprogramm-kaart uit juli 1943 zouden er nog meer objecten op de planning hebben gestaan. Op dat moment was alleen de Flakbedding voorhanden. Verder stonden nog op de planning: 3x Tobruk, een aggregaatgebouw, een schijnwerper en 2x onderkomen.
ausbauprogramm_insel_schiermonnikoog.png
Op een kaart van de Marine Wehrgeologenstelle 17 staan weer andere locaties aangegeven: schijnwerper 72, 2x brunnen, een privaat, 2x woononderkomen, een keukenbarak, geschut 88 en een onbekend object.
wehrgeologenstelle17_schiermonnikoog_wotan.png

Voorlopig roept Wotan voor mij meer vragen op dan antwoorden. Ik ben benieuwd of anderen zich hier ook in hebben verdiept of nog aanvullende informatie hebben over de ontbrekende objecten/tunnel.

Gr, Mees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TdG

Re: Stp. 1 Wotan

Bericht door TdG »

Als ik die kaart van 1943 bekijk ligt er dus:

rechts van het pad gelopen vanaf de fietsenstalling richting zee:

1. Tobruk (volgens de BRV-kaart zou dit echter een woononderkomen zijn)
2. Flak Stand
3. Onderkomen (betonbunker)
4. Tobruk

links van het pad gelopen vanaf de fietsenstalling richting zee:
1. tobruk
2. onderkomen
3. aggregaat kamer
4. zoeklicht
5. MG-stand

De flak-stand is aantoonbaar aanwezig
Daar vlak voor aan de westerburenwegzijde, net als je rechtsaf slaat het pad in, zit ook een duintje en daar slaat mijn metaaldetector op bepaalde plekken uit precies op de plek waar ik de ingang van de tobruk verwacht. (PS: waarom detector? gewapend beton bevat metaal, en de metaaldetector vindt dat prima, en zo is er dus ook een stuk gereedschap bij in de toolkit om iets onder het zand te vinden zonder te graven, zolang het niet te diep ligt).

Achter de tobruk aan de zee-kant rechtsvoor, waarvan volgens de kaart dat onderkomen zou moeten staan, en dus eigenlijk volgens Cees Soepboer de tunnel, daarachter in de duinen slaat mijn detector ook een klein beetje uit op de lagere plek, dus precies zo'n 10 meter achter de tobruk waarvan de ingangssleuf zichtbaar is. De kans is aanwezig dat dit dus een flink onderkomen is (kuver?) met de ingang aan het pad met daar precies tegenover aan de linkerzijde van het pad misschien de aggregaat-raum. Dat is echter begroeid en niet bij te komen.

Vanaf de fietsenstalling is links van het pad eerst een laag stuk grond met lichte begroeing/bos. Hier zou dus ook een tobruk gestaan moeten hebben maar dit is misschien gesloopt?
Ook aan de linkerkant, achter het zitbankje is ook een diepe kuil. Precies waar de aggregaatkamer geweest zou moeten zijn denk ik dan. Is deze ook gesloopt?
Veel verder aan de linkerkant moet dus een MG-stand in Tobruk zijn geweest. Hier heb ik nog niet naar gezocht.

De hoge duin met het zitbankje: hoe groot is de kans dat daar iets onder ligt? Volgens de kaart zit daar niets onder, aangezien de tobruk rechtsvoor precies op dezelfde lijn ligt als het zitbankje aan de linkerkant van het pad en daar staat niets op de kaart van 1943.
meesvd

Bericht door meesvd »

Ik ben nog eens gaan puzzelen met RAF-luchtfoto's, de Ausbauprogramm-kaart en de kaart van de Wehrgeologenstelle 17. Geen van deze kaarten geeft echt een duidelijk of volledig overzicht. Op de RAF-luchtfoto zijn echter nog wel enkele objecten te herkennen. Door deze te combineren met de andere kaarten heb ik een mogelijke opstelling van het complex kunnen maken. Neem alle locaties wel met een korrel zout, de beschikbare kaarten laten qua resolutie te wensen over. Zie dit vooral als een aanname om verder op door te zoeken.
totaaloverzicht_wotan.png
totaaloverzicht_wotan_raf.png
Het complex lijkt omringd te zijn door vier Tobruks, iets wat mij direct doet denken aan de opbouw van andere zoeklichtstellingen op de Waddeneilanden.

Ook het privaatgebouwtje onderaan de stelling en de Wohn-Unterstand ten zuiden van de Flakbedding lijken zichtbaar te zijn op de RAF-foto. Of deze vandaag de dag er nog zijn weet ik niet?

De bedding van het zoeklicht lijkt zichtbaar te zijn op de RAF-foto. Ongeveer 10 meter oostelijk lijkt zich nog een ander object te bevinden, volgens mijn berekeningen zou dit de Wohn-Unterstand (F5) zijn. Ongeveer 20 meter ten noorden van het zoeklicht zou de aggregaatbunker liggen. Ook dit komt mij vrij gebruikelijk voor: de bemanning van het zoeklicht verbleef in het woononderkomen en de stroomvoorziening voor het zoeklicht kwam vanuit de aggregaatbunker.

Wohn-Unterstand (F1) is duidelijk zichtbaar op de RAF-foto, waardoor de theorie dat het BRV deze op de plek van de Tobruk heeft ingetekend mij onwaarschijnlijk lijkt. Volgens mijn berekeningen zou de Tobruk ongeveer 20 meter ten noordoosten van F1 moeten liggen.

Is "Betonbunker" het object dat jij met je metaaldetector hebt gevonden? Als ik de plek die ik heb uitgemeten op een hoogtekaart bekijk, zie ik daar ook een verdacht vierkant duin. Ik vraag me wel af of dit de Wohn-Unterstand aan de tunnel is. Volgens Cees zou de tunnel een stukje oostelijker liggen, al hoeft dat uiteraard niet te kloppen.

Hopelijk geeft dit weer wat voer voor nieuwe ontdekkingen. Voor mij duurt het nog wel even voordat ik weer op het eiland ben. Mocht iemand met een prikstok de duinen in gaan, dan hoor ik de resultaten hier in het topic graag terug.

Gr, Mees
TdG

Bericht door TdG »

'Betonbunker' inderdaad, maar dan issie iets hoger geplaatst, richting noordoost als de bovenkant van de foto als noord fungeert.
Bij de Tobruk (F3) loop je iets mee in de richting van de spleten richting noordoost en dan in het lagere gedeelte links kreeg ik signaal iets ten noorden van 'bu' van betonbunker'. Misschien zelfs bij die zwarte stip. Iets naar rechts ga je hoger het duin op dus daar zou ie inderdaad onder kunnen liggen ook.

Wohn Unit (F1) is maar een klein duintje, kreeg ik ook signaal halverwege de oploop maar daar zou ik dan eerder de Tobruk plaatsen die op de tekening daar iets rechtsboven is opgetekend. Lijkt me qua locatie ook een stuk beter qua zicht alle kanten op met zicht op wat er vanuit het binnenland komt. Tobruk (F3) is dan zicht op wat er van het strand af komt het binnenland in, met die Tobruk linksonder het zoeklicht als MG-stand richting het strand zelf.

Aanvulling: ik heb op drie locaties signaal gekregen waarvan ik denk dat het meer is dan los spul. Voornamelijk diep en overduidelijk ijzer, dus geen colablikje/lipje, bierdopje, of in geval van bij de aangetoonde Tobruk iets daarboven een wijnfles/champagne fles dop/hals aluminium.

Eerste signaal kreeg ik toen ik zocht naar waar ik dacht dat de Tobruk kon zijn op basis van de duintopjes. Iets ten noorden van de daadwerkelijke Tobruk, het pad verder noordelijk.
Tweede signaal ten noordoosten (op de foto) boven de 'bu' van betonbunker bij de zwarte stip ongeveer in het lagere gedeelte.
Derde signaal bij het duintje waar ik ook een tobruk verwacht maar dus eigenlijk een wohn unit zou moeten zijn (F1)

Maar goed, het kunnen ook grote stukken ijzer/prikkeldraad zijn (ten noorden van de aangetoonde tobruk).
meesvd

Bericht door meesvd »

Wohn Unterstand (F1) is vrij snel na de oorlog gesloopt, daarvan is niets meer terug te zien. Als je daar een signaal krijgt, zou ik denken dat dit puin van de Wohn Unterstand (F1) betreft. Ik denk dat de locatie van F1 klopt: deze staat op de BRV-kaart op deze plek ingetekend en op de RAF-luchtfoto is op dezelfde plek een object zichtbaar met het exacte formaat van F1. Zie hieronder de BRV-tekening van F1 en hoe deze in het landschap heeft gelegen.
749_11_wotan.jpg
wotan_georeferenced.png
Voor mij is deze plek dus uitgesloten als locatie van een Tobruk. Hij zou misschien nog achter de Wohn Unterstand kunnen liggen, boven op de heuvel, maar dat lijkt mij onlogisch. Dat ik de Tobruk eerder ten noordoosten van de Wohn Unterstand verwacht, komt doordat daar een andere heuvel ligt waar op de hoogtekaart een verdacht reliëf zichtbaar is. Het doet me een beetje denken aan loopgraven...
wotan_hoogtekaart.png
Gr, Mees
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schiermonnikoog”