Fort bij Vechten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Fort bij Vechten

Bericht door duracel konijn »

Fort bij Vechten, gereed in 1869.
Ongeveer 17Ha.
Ik dacht zet deze er nog even bij, net iets gelezen over ,,Wie kent deze bunker'', maar daar ga ik niet te veel moeite voor doen.
In 2004, in de vakantie op het Fort geweest, deze was toen officieel nog niet toegankelijk, Had te maken met een leer project voor ontspoorde jongeren!.
Na vragen aan de projectlijder, mochten we(m'n vriendin, dochter en ik), gewoon het terein in alle ruste bezichtigen, om vijf ging het hek op slot.
Ik had nog 6 uur de tijd, mijn dochter balen!.
Zie hier de bouwstijl van Fort bij Vechten, en het voorportaal van het Reduit van het Fort bij Rijnhauwen,(in 2006).
Ik ben toch best benieuwd welke voorgevel zij van ,,Wie kent deze Bunker'', gebruikt of bewerkt hebben!?.
Het stond in Forum Forums, Helemaal onder aan.
Aan ieder de groeten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fort bij Vechten

Bericht door AvB »

Nu ligt Fort Vechten er nog vredig bij maar als het aan de provincie Utrecht ligt gaat dat flink veranderen.
Teken de petitie om het huidige groene en rustige karakter van het fort te behouden.
Voor meer info en de petitie zie http://www.vriendenvanfortvechten.nl" target="_blank
Nicht ärgern - Nur wundern!
Annelies

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Annelies »

Alles draait weer om geld.
Lekker veel geld er in pompen zodat er straks een hoop mensen op afkomen die weer geld uit kunnen geven.
Veel ronkende auto's, gekapte bomen.

Laat het toch zoals het is, er verdwijnt al zoveel natuur.Zoals het plan nu is gaan er bomen gekapt worden zodat je het fort vanaf de snelweg kunt zien. Maar dus ook de snelweg vanaf het fort. Weg rustige en natuurlijke karakter.

Overigens zag ik nergens de naam van Staatsbosbeheer. Zij zullen toch ook wel iets in te brengen hebben?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fort bij Vechten

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik ben net klaar met een bodemonderzoek in de gedeeltelijk gedempte gracht rond het reduit. Ik heb de toekomstplannen niet gezien, maar ik vermoed dat ze de gracht weer in ere gaan herstellen.

Op het fort zelf hingen ook artikelen over de vermeende bomenkap. Wat ik zo begrijp zijn er wel meer tegenstanders als voorstanders van dit plan hoor. Ik zal eens vragen of ik de projectmap mag inzien en de plannen eens kan inscannen. Durf niks te beloven, want ik weet niet of mijn werkgever het daar mee eens is.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Martijn »

Zo maar een paar sfeerplaatjes . . .
Wachtgebouw.jpg
Glacis.jpg
Flankbatterij.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Fort bij Vechten

Bericht door duracel konijn »

Een heerlijk sfeertje Martijn!
groeten
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Martijn »

Laatst maar weer eens een bezoek gebracht aan het fort. Er wordt druk gewerkt aan de restauratie van de verschillende gebouwen. Heb die dag 2,5 tekenbeten moeten incasseren (die eerste teek zag ik voor 'ie kon bijten, maar bij de andere twee was ik toch echt te laat . . .), maar het was het toch weer waard.
DSC_0190.jpg
DSC_0159.jpg
DSC_0268.jpg
DSC_0294.jpg
DSC_0055.jpg
DSC_0062.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Martijn »

Ben inmiddels verschillende keren op het fort geweest. Het reduit blijft mijn favoriete gebouw van het complex (en misschien wel van de hele NHW). Elke keer dat ik daar binnen loop lijkt het toch weer een beetje op een spannende ontdekkingstocht. En het mooie is: elke keer dat ik er ben zie ik weer nieuwe dingen! Er zijn vrij veel tekeningen, namen, versieringen etc. in de verschillende kamers aangebracht. Sommigen zijn zeer duidelijk, voor anderen moet wat meer moeite gedaan worden. Zomaar een paar voorbeelden:
Plafond.jpg
Villa RR.jpg
Kmr 30.jpg
Kmr 30a.jpg
Kmr 30b.jpg
Druipkoker.jpg
Tip van mijn kant: bezoek het reduit een keer op een regenachtige dag. Het is dan waarschijnlijk niet druk daar (de meeste bezoekers zijn toch wandelaars en fietsers) en in het reduit zelf heb je geen last van de regen. Heeft ook wel wat; dat geluid van het water in de druipkokers.
Een zaklamp is ook aan te raden. Veel van de ramen staan (iig deels) open, dus er komt wel licht binnen, maar een lamp is, zeker in de centrale gang en naastgelegen ruimten, toch best handig.
Het reduit is slechts voor de helft open voor publiek. Alleen de begane grond is open, en dan nog alleen de centrale gang (incl. naastgelegen ruimten) en de "gang" aan de rechterkant (als je de deur inloopt dan). De rest is gesloten tbv de vleermuizenpopulatie. Neemt niet weg dat er genoeg te zien is.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
fortaandenvechten

Re: Fort bij Vechten

Bericht door fortaandenvechten »

Dat van die centrale gang waren mijn vader en ik ookal achter gekomen voor dat ik dit topic had gelezen. We liepen gewoon klakkeloos door en toen stapte mijn ouwe heer op een luik. gelukkig had ie een camera mee en maakte hij een foto. dan zie je wat je kan verwachten.
IMG_2219.JPG
IMG_2213.JPG
Dan heb ik nog twee vragen. 1. Waar zijn die drupkokers voor? 2. Wat is dit? Een w.c.? zie foto's.
IMG_2218.JPG
IMG_2217.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Martijn »

Druipkokers zijn bedoeld om regenwater af te voeren. Het water sijpelt door de gronddekking heen tot het dak van het reduit. Door de constructie daarvan blijft het water daar staan, wat slecht is voor het metselwerk. Het wordt daarom afgevoerd via verticale kokers in de muren. De meeste kokers lozen direct in de gracht, maar een achttal loodst het water naar waterkelders die zich onder het reduit bevinden. Dit water wordt dan gebruikt om te koken, wassen, etc. In lokaal 37 bevindt zich in de hoek een opening waardoor je in de waterkelder kunt kijken (hieronder aangegeven met de blauwe cirkel).
untitled.JPG
Lokaal 44 is officieel een "waterplaats voor officieren", maar eigenlijk is het gewoon een pisbak. Deze loost direct in de fortgracht. Het lokaal er tegenover (nr43) is het privaat voor officieren (staat ook nog te lezen op de deur).

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
fortaandenvechten

Re: Fort bij Vechten

Bericht door fortaandenvechten »

Dank je martijn voor de uitleg. Ik moet er duidelijk weer eens heen voor de fresco's. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Barst »

DSCF1294.jpg
DSCF1334.jpg
DSCF1358.jpg
DSCF1359.jpg
DSCF1426.jpg
DSCF1427.jpg
DSCF1430.jpg
DSCF1434.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Barst »

Kazerne Vechten.jpg
Benut uw tijd.jpg
Kennis is macht.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Fort bij Vechten

Bericht door Martijn »

Een aantal weken geleden waren schilders bezig een aantal van de lokalen in de kazerne opnieuw te witten. Ik mag toch hopen dat ze deze ruimte ongemoeid laten . . .
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fort bij Vechten

Bericht door maarten-stahlbeton »

Die heb ik nooit gezien, welke remise is dit?
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”