Boottochtje rond Maastricht, diverse Belgische bunkers

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Boottochtje rond Maastricht, diverse Belgische bunkers

Bericht door wattman »

Op vrijdag scheepte ik te Maastricht rond 11 uur in voor de zogenaamde Vier Sluizentocht. Een boottocht die voert over de Maas, De Zuid Willemsvaart (via sluizen van Bosscherveld, Neerharen, Lanaken), het Albertkanaal om vervolgens na het passeren van de sluis bij Ternaaien, weer op de Maas terug te keren en de laatste 10 kilometer af te leggen naar het vertrekpunt aan de Maasboulevard.

Mijn belangstelling voor deze toer werd ondermeer getrokken door het feit dat men zo ook de brug van Vroenhoeven (bekend van de verplaatsing van de bunker) en het fort Eben Emael passeert, en ik vermoedde dat ook elders er wat Belgische bunkers vanaf de boot te zien zouden zijn.

Een fotoverslag.

Het eerste deel van de tocht gaat bunkerloos voorbij. En dan komt de verrassing bij de sluis van Neerharen. Twee schietgaten verraden dat er een bunker verborgen zit in de sluis zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zicht vanaf de boot na het schutten, gezien naar het noorden. De bunker van de voorgaande foto's bevindt zich dus aan de linkerzijde.

Afbeelding

Na passage van de sluis kom je deze twee bunkers tegen (als ik me goed herinner ongeveer 1 km uit elkaar gelegen). De eerste op nogal typische wijze opgenomen in de muur rond een bedrijf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bij de volgende sluis, die van Lanaken, was ik beter voorbereid, en stond ik op het voordek gereed met mijn camera.


Afbeelding

Ik neem aan dat hier dezelfde constructie is toegepast als in Neerharen. Helaas lijkt het er hier op dat de schietgaten hier inmiddels zijn weggewerkt. De 6 ronde gaten in het linkerdeel van de sluis suggereren dat zich ook hier een geschutskamer heeft bevonden. Weten de Belgische forumleden hier meer over te vertellen?

Afbeelding

Afbeelding

De oude brug over het Albertkanaal bij Vroenhoven is begin dit jaar afgebroken. De bunker is, zoals bekend, behouden gebleven. Het is een merkwaardig gezicht om de bunker zo op zijn hoge fundamenten boven de grond te zien "zweven".

Afbeelding

Afbeelding

De werken bij Vroenhoven maken deel uit van een langer lopend project waarbij het Albertkanaal verbreed wordt. Deze verbreding is ten koste gegaan van de overige bunkers langs het kanaal.

Na verloop van tijd komt Eben Emael in zicht. Bij het passeren van de brug tussen Kanne en het dorp Eben Emael kreeg ik de indruk dat er in de verte een bunker is te zien waarop een monument is geplaatst. Vanwege de afstand kon ik dit niet goed zien, en ik heb hier geen foto van.

De volgende attractie is het fort

Afbeelding

Het blok "Canal Nord" is vanaf de boot goed zichtbaar. Waar "Canal Nord" is, moet er ook een "Canal Sud" zijn. Dat heb ik niet kunnen vinden. Het blijkt ten offer te zijn gevallen aan... u raad het, de verbreding van het Albert Kanaal. :|

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de rest van het fort is niet veel te zien, maar je krijgt wel een goede indruk van de strategische ligging. Je kun je ook zeer goed voorstellen dat het als onneembaar werd beschouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Hier draaien we terug naar de laatste sluis die we passeren. Al op zich spectaculair, want na vertrek uit Maastricht zijn we alleen omhoog gegaan. De gewonnen hoogte moeten we nu weer dalen: dat is - ik heb het even nagezocht op wikipedia- maar liefst 13,94 meter.

Dan is op dit punt toch nog iets te zien, het Bloc O1, of te wel l'obervatoire van Eben Emael!!

Afbeelding

Afbeelding

Deze waarnemingspost met mitrailleuropstelling biedt een uitstekend zicht op de naderende vijand (behalve als hij als een dief in de nacht met een zweefvliegtuig komt). Het was mij in al die jaren nooit eerder opgevallen, maar als je met de trein van Maasticht naar Luik rijdt, kun je bloc O1 inderdaad ter hoogte van Eijsden zien liggen.

Afbeelding

We varen Maastricht binnen. Even voor de Servaesbrug is er aan stuurboord nog iets te zien van de middeleeuwse vestingwerken van Wyck. De stadsmuur is opgegaan in de kademuur. Te zien zijn nog de de Maaspunttoren (ook wel bekend als Lam­brechtsrondeel) en de Waterpoort. In beide gevallen zijn de bouwwerken niet meer (volledig) origineel maar in de 19e en 20e eeuw gereconstrueerd.

Voor mijn volgende reis naar Limburg staan nog de middeleeuwse stadsmuur en stadspoort van Maastricht op het programma, én een fietstocht naar Eben Emael. Ik hoop hierover op dit forum nog het een en ander te kunnen melden.

:D
Annelies

Re: Boottochtje rond Maastricht, diverse Belgische bunkers

Bericht door Annelies »

Leuk zeg die tocht! Ga ik ook eens doen.
En leuke en interessante foto's. Dat bunkertje bij Vroenhoven ziet er zo wel heel apart uit.

In de Canal Nord bunker van Eben Emael ben ik vorig jaar geweest, leuk om het nu van de buitenkant te zien.
Ik zal, als ik het niet vergeet, deze week wat foto's hiervan plaatsen.

Annelies
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Boottochtje rond Maastricht, diverse Belgische bunkers

Bericht door tim »

hendrik, reuze intressant weer!
de reisverslagen die jij (en anderen) geregeld plaatsen brengen veel meer inzicht in de materie dan een ''gewoon'' fotoverslag!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Boottochtje rond Maastricht, diverse Belgische bunkers

Bericht door wattman »

Graag gedaan!

Voor wie belangstelling heeft:
http://www.stiphout.nl/vaarprogramma/4- ... tocht.html" target="_blank
Reserveren is noodzakelijk, zelf had ik een boot met 45 personen, dus die was voor 3/4 leeg.
Het eten op de boot is trouwens ook de moeite waard, in elk geval de kip saté!
Blockhausronny

Re: Boottochtje rond Maastricht, diverse Belgische bunkers

Bericht door Blockhausronny »

De sluisbunker bij Neerharen wordt aangeduid met BN10,
een detail:boven de schietgaten zie je dat de reling een stuk
uitspringt tov de rest:dit diende om Cointet-elementen op te
plaatsen zodat de weg helemaal geblokkeerd werd.
De bunker is trouwens nog open,even bij de sluiswachter
bevragen.

De bunker 'tussen de muurtjes' is BN9,die langs het jaagpad
is BN7.

De sluis van Lanaken bevatte inderdaad ook een bunker,
deze is echter jammergenoeg dicht gemaakt en afgecemen-
teerd.In tegenstelling tot BN10 bevond deze BN3 zich aan
de oostkant.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Boottochtje rond Maastricht, diverse Belgische bunkers

Bericht door wattman »

Bedankt voor de aanvullingen!
gr.
Hendrik
RonEr †

Re: Boottochtje rond Maastricht, diverse Belgische bunkers

Bericht door RonEr † »

Leuke plaatjes!

Ik heb me al een tijdje afgevraagd of je bij dat boottochtje ook mooi functioneel beton te zien zou krijgen.
Dat is nu dus zeker, ik zal het tripje ook eens maken.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Boottochtje rond Maastricht, diverse Belgische bunkers

Bericht door MM 305 »

Dit is inderdaad een interessante boottocht, die eigenlijk bij mij ook al een tijdje op mijn verlanglijst staat.
Bedankt voor de reportage.

Groeten,

Andreas
Plaats reactie

Terug naar “België”