Küver bunker Hoogerheide

Discussie over de Feldmassiger Ausbau bouwwerken (veelal licht uitgebouwde werken met (baksteen/beton)wanden tot 1 meter dik).
Mark de Bunkergraver

Küver bunker Hoogerheide

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Weet iemand de benaming van deze type Flak bunker, wanddikte: 60cm, en voor ons bekend als Manschapsverblijf met Flakstand en schijnwerper. Of op sommige sites Kuver nn1
Afmetingen: 1280cm x 865cm

Bij voorbaat dank

Mark Bogers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kuver bunker

Bericht door ducatim901 »

Dag Mark,
Uit mijn herrinnering zeg ik dat het een basis is van een Küver 467 (bakstenenversie) en een extra aanbouw.
Maar het is al wel weer een jaar of vijf geleden dat ik de bunker bezocht heb.
Ze hebben de bunker zo te zien vrijgegraven, gaan ze er wat mee doen?
Hij gaat toch niet gesloopt worden?
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

Wel op blijven letten Jack ;) heeft her en der al op het internet gestaan dat hij door een aantal jongeren is uitgegraven en als expositie/museum/momument oid gebruikt gaat worden. Met subsidie van de gemeente als ik goed gelezen heb. Ik ben even aan het stoeien met mn scanner maar als het nog wil lukken zal ik even een tekening scannen van de Kuver 467.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

Heb de scanner gefixed :).
Ik ken de indeling van de bunker zelf niet, maar als het deze bunker betreft zul je m ongetwijfeld herkennen. Als het m niet is probeer dan eens een globale schets te maken, dan kunnen we de boeken en tekeningen er eens op na slaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

Zijn hier trouwens geen BRV tekeningen van in omloop bij iemand? Wellicht bij jou Jack, maar zeker op je gescrashte Harddisk?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kuver bunker

Bericht door ducatim901 »

Remco,
I rest my case!
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door tim »

remco, waar ligt deze bunker? in een radarstelling of rond een vliegveld?, er zijn vele tientallen 467's en varianten daarop gebouwd door heel nederland.
ik schat dat minimaal de helft daarvan afwijkt van de duitse 467 tekening (en die afwijkingingen komen ook vaak op verschillende locaties voor)

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

Tim,

Ligt vlakbij vliegveld.
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Geachte allemaal!

Het is een tijdje geleden dat ik de site bezocht, maar bedankt voor al de reactie's :D
De bunker is helaas anders dan de gescande tekeningen, maar toch bedankt hiervoor!
Ik ben zelf leidsman van de Bunkergravers ( http://www.bunkergravers.hyves.nl" target="_blank ) en ben al twee jaar fanatiek bezig met het uitgraven van deze bunker.
We staan in nauw contact met de Gemeente. Deze bunker zal geheel opgeknapt worden en misschien als infocentrum gaan dienen.
Ik heb zelf de bunker op AutoCAD getekend en hier bijgevoegd. Hopelijk hebben jullie hier meer informatie aan. Ook heb ik het omliggend terrein geconstrueerd, zoals
het misschien gaat worden!

Groetjes en Bedankt!

Mark Bogers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kuver bunker

Bericht door ducatim901 »

Ha die Mark,
Allereerst vind ik het een mooi initiatief!
En natuurlijk is het ook een leuke bunker om aan te werken, weinig lastige techniek maar een leuke uitdaging om eens uit te zoeken waar de bedden e.d. hebben gestaan.
Wat betreft het standaard ontwerp betreft klopt de bunker wel maar ze hebben er wel wat aanvast geplakt, de garage en de bedding op het dak die afwijkt van de beddingen zoals ik ze ken van Haamstede en Bergen.
De bedding is heel netjes afgewerkt en van beton, die van Haamstede van Formsteine of van baksteen, die van bergen zijn ook van Formstein.
Ik heb van de 467 geloof ik geen tekening met de indeling van het interieur.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Heej Jack!

Bedankt voor de reactie!
Hier wat informatie waarmee waarschijnlijk onze bunker bedoeld wordt:

Küver nn1 Gruppenunterstand



Ook deze metselwerk bunker, een grotere variant van het Küver-type 467, is overal in Luftwaffe stellingen in Nederland in grote aantallen gebouwd. Hoewel er geen originele documenten of tekeningen bekend zijn, duidt het grote aantal vrijwel identieke bunkers op een standaardontwerp. Gelet op de grootte betreft het vermoedelijk een woonbunker voor 12 manschappen (een Gruppe), met een Schlafraum en een Tagesraum.



Buitenwanden van 0,44 of 0,55 m metselwerk

Binnenwanden van 0,22 of 0,33 m metselwerk

Dak van 0,2 of 0,3 m gewapend beton



In de scheidingswand tussen de Schlafraum en de Tagesraum is naast de deur vaak een opening aanwezig voor de verwarming. Aan de overzijde van de entreegang liggen bergingen. Meestal zijn dit er twee, maar er zijn ook varianten met drie of vier bergingen of zonder bergingen gebouwd. De afmetingen van deze bergingen varieert, waarchijnlijk ook afhankelijk van de functie van de bunker.

Deze bunkers zijn zowel bovengronds als (deels) ondergrond gebouwd. Afhankelijk van de situatie waren de toegangen voorzien van scherfmuren en/of trappen. In meerdere complexen zijn ook varianten gevonden, waarbij bijvoorbeeld twee van deze bunkers geschakeld waren of een extra onderkomen of bergplaats was aangebouwd.



Heeft u misschien wel interieurtekeingen van andere Kuvertypes?

Met vriendelijke groet,

Mark Bogers
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kuver bunker

Bericht door ducatim901 »

Ha die Mark,
Die heb ik wel maar die staan op mij beruchte kapotte Hard Drive...........
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door Remco de Goede »

Interieur tekeningen van diverse kuvers heb ik wel, deze zijn alleen op A1 formaat (maar wel zeer gedaileerd). Ik weet niet uit mn hoofd of er een 467 bij zit maar ik kan eens kijken.
Deze tekeningen kan ik niet scannen ivm de grote ervan, maar wellicht kan ik een keer die kant op komen om de bunker te bekijken en gelijk de gekopieerde kaarten te droppen (4 x A3 per tekening, heb enkele tientallen tekeningen)
Mark de Bunkergraver

Re: Kuver bunker

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Heej Remco,

Bedankt voor je reactie!
Het lijkt me een leuk idee dat je langskomt, ik kan je dan een rondleiding geven en onze vondsten laten zien.
De kaarten waar u over sprak zou ik graag willen zien. Als u een datum heeft geprikt en ongeveer weet waar het ligt,
kunt u me bereiken op http://www.mark.bogers@hotmail.com" target="_blank

PS: Zou op onze bunker een vierling of éénling Flak 2cm hebben gestaan???

Met vriendelijke groet,

Mark Bogers
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kuver bunker

Bericht door tim »

mark, aan de bevestigingspunten op de bedding is meestal af te lezen welke lafette erop gestaan heeft.
ik neem aan dat een 2cm vierling niet dezelfde bevestiging heeft dan een enkel 2 cm kanon.... (vierling maakt een hoop meer ''kabaal'' en woog 1509 kilo, terwijl de 2cm flak 38 maar 405 kilo woog).

het is maar een idee :idea:
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Feldmässiger Ausbau bunkers”