Nieuw boek Duitse onderaardse oorlogsfabrieken Geuldal

Boeken over de beide wereldoorlogen.
Plaats reactie
Jacquo

Nieuw boek Duitse onderaardse oorlogsfabrieken Geuldal

Bericht door Jacquo »

Codenaam Seehahn
Geschiedenis van de Duitse onderaardse oorlogsfabrieken in Valkenburg a/d Geul

Dit najaar verschijnt van de hand van historicus Jacquo Silvertant een nieuw boek over de onderaardse oorlogsfabrieken die de Duitsers in 1944 in het Geuldal bouwden. Het toneel waarop de inhoud van het verhaal zich afspeelt, ligt inmiddels alweer ruim 67 jaar achter ons en de ooggetuigen van die donkere periode uit onze recente geschiedenis ontvallen ons langzaam maar zeker. Het verhaal dat zij vertelden is echter waardevol genoeg om te worden bewaard en overgedragen op volgende generaties. Het Valkenburg tijdens de bezettingsjaren was een ander Valkenburg dan tegenwoordig. Een verdeelde gemeenschap die balanceerde op het snijvlak van gelaten onderwerping en collaboratie met de Duitse bezetter. Voor de Duitsers was Valkenburg en omgeving een idyllisch oord dat buiten zijn toeristische infrastructuur ook vele andere voordelen bood voor het verwezenlijken van de Duitse oorlogsplannen. Eén van die plannen betrof het bouwen van grote oorlogsfabrieken in de aanwezige mergelgroeven. De overblijfselen ervan zijn veelal onbekend, onzichtbaar voor de achteloze voorbijganger en vooral ook onbemind als relicten uit een tijd waaraan de meeste mensen niet graag herinnerd worden. Toch maken ze deel uit van ons collectieve geheugen en hun verhaal is belangrijk genoeg om te worden verteld en gedocumenteerd. Zo is het boek ook opgebouwd. Aan de ene kant is er het historisch verhaal en andere kant zijn er de beelden. Niet alleen maar beelden van toen, maar ook beelden die ook nu nog in het straatbeeld of landschap kunnen worden waargenomen. Het zijn de plaatsen uit het verleden waaraan men vaak voorbij loopt zonder zich bewust te zijn van wat er zich heeft afgespeeld. Op zulke plaatsen krijgt men even contact met hetgeen onze voorvaders hebben meegemaakt of hebben moeten doorstaan.

Het boek is opgebouwd uit teksten die het historisch verhaal vertellen en die vooral ook de menselijke achtergronden ervan beschrijven. Naast de teksten bestaat de helft van het boek uit uniek fotomateriaal, waarbij de plaatsen van toen ook in het nu worden bezocht. In Houthem, Geulhem en Valkenburg speelde zich 67 jaar geleden wereldgeschiedenis af en slechts weinigen kennen de ware toedracht rond bijvoorbeeld de bunkers die nog steeds te zien zijn in het Geuldal tussen Geulhem en Meerssen en op het Rotspark in Valkenburg. Het rijk geïllustreerde boek is een goed voorbeeld van hoe met een combinatie van beelden en historisch bronnenmateriaal lokale geschiedenis weer tot leven wordt geroepen.

[img]U kunt nu met korting voorinschrijven op dit bijzondere boek. Wanneer men vóór 1 november besteld kost het boek EUR 17,95 (excl. verzendkosten) in plaats van EUR 22,50. Het boek is luxe uitgevoerd in full-colour en beslaat 96 pagina’s. Bestellen kan via e-mail: silvertant.erfgoedprojecten@gmail.com onder vermelding van "Codenaam Seehahn".

Voor meer informatie of vragen kunt u contact opnemen met de auteur via e-mail: silvertant@gmail.com
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jacquo op 06 okt 2011, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuw boek Duitse onderaardse oorlogsfabrieken Geuldal

Bericht door Remco de Goede »

Ziet er leuk uit, ga ik bestellen!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nieuw boek Duitse onderaardse oorlogsfabrieken Geuldal

Bericht door tim »

hoi jacquo,
ik had de hoop al opgegeven..
een aantal jaren geleden vond ik betonnen ontluchtingskanalen in het bos boven een van de mergelgrotten, welke er erg ''duits'' uitzagen.
navraag bij een grottengids leverde op dat er in de onderliggende groeve onderdelen voor het Vwapen geproduceerd moesten zijn..
ik moest maar zoeken naar het boek van jacque silvertand.
nou heb ik me wezenloos gegoogled maar ik kon het nergens vinden :x
tot vandaag dan... is dit een herziene versie van het oude boek, of een herdruk?

groeten, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nieuw boek Duitse onderaardse oorlogsfabrieken Geuldal

Bericht door WimVe »

tim schreef:hoi jacquo,
... is dit een herziene versie van het oude boek, of een herdruk?
groeten, tim
Voor meer informatie of vragen kunt u contact opnemen met de auteur via e-mail: silvertant@gmail.com
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nieuw boek Duitse onderaardse oorlogsfabrieken Geuldal

Bericht door tim »

Wim, ik kan best lezen.
Maar als je van een forum gebruik maakt om je product aan te bieden,
kan je ook best antwoord geven als je iets gevraagd word.
Als het een herziene druk is, hoort dat er trouwens wel bij te staan!
Misschien heeft de auteur nog geen tijd gehad om te reageren...
Gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Jacquo

Re: Nieuw boek Duitse onderaardse oorlogsfabrieken Geuldal

Bericht door Jacquo »

Het is geen herziene uitgave, maar een totaal nieuw boek met meer uitgebreide informatie. Het vorige boek was slechts een inventarisatie. Dit boek vertelt ook het verhaal en is daarbij rijk geïllustreerd.

Mvg

Jacquo
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nieuw boek Duitse onderaardse oorlogsfabrieken Geuldal

Bericht door tim »

bedankt voor de reactie jacquo,
ik gaat em bestellen!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Boeken”