Isolatoren

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Isolatoren

Bericht door Ruud »

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 7#p1258539" target="_blank
by RuPo on 20 Oct 2008 18:26
Often found in bunkers stone insulators. What was the function? I suggest that they only used insulated electrical wire for high voltages. For the antenna (inside) also insulted wire (coaxial cable)!?
g,Ruud
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Ruud,

Ik kan je wel op weg helpen denk ik maar dan moet ik wel weten welke isolator :o . Ook daar is een soort Regelbauten van, je houdt het niet voor mogelijk :D .
Zie onderstaande en laat me even weten welk type jij hebt zien zitten in de bunkerts..

Greetz,

Joop
Isolatoren voor 1945.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Ruud »

ha joop, hij lijkt op nummer 4, zo'n 3 cm hoog, diameter 2 cm. maar ik ben ook erg benieuwd naar de functie vd andere isolatoren.
g,ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Ruud, alle getoonde isolatoren zijn gebruikt voor telefoon, telegraaf en antennetoepassingen echter te groot van afmeting ten opzichte van de door jou genoemde exemplaren.
In tijden van schaarste werden deze types overigens wel gebruikt voor elektratoepassingen maar ze zijn hiervoor eigenlijk te broos.
De isolatoren die je gezien hebt, waren die van wit porselein met een gat in het midden waarin de schroef zit waarmee ze op wand of plafond zijn bevestigd?

Greetz,

Joop.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Ruud »

nee bruin, maar ik heb ze ook in het wit gezien. antwoord is duidelijk telefoon, telegraaf ed .... alleen waarom, werden ze toegepast. lijkt mij dat de gebruikte draden voorzien waren van isolatie !?
g,ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Ruud, niet te snel, kijk eens naar de afmetingen.... een telecom-of antenneisolator is tussen de 7 en 10 cm hoog. Wat ik wil weten is of er een gat in de isolatoren zit, zo ja dan is het elektriciteit. Ivm materiaalschaarste werd er soms geen materiaalvretende lood/rubberkabel of katoen/rubberkabel verlegd maar twee blanke of katoenomsponnen geleiders gespannen aan kleine porseleinen isolatoren. (elektrocutie was geen issue, soldaten genoeg).
Coaxiale antennekabel heeft geen isolatoren nodig en voor (lecherlijn) antennekabel is een behoorlijke afstand tussen plafond/wand en de geleider nodig.

Grtz

Joop.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Ruud »

eeh, ja Joop. Zit een schroefgat in, door en door. In de bunker (117 op Schoonenberg) zit volop 'normale' kabel voor de spanning en ook volop coaxiale kabel voor de antenne's. .... Iig interessante materie, we hebben het er op een volgende gelegenheid zeker nog 's over!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
markies †

Re: Isolatoren

Bericht door markies † »

In mijn korenmolen heb ik ook een aantal van deze kleine porseleinen isolatoren. Volgens de oud-molenaar (overleden) was hier een blanke draad over gespannen die werd gebruikt voor de antenne van een oude radio.
Misschien geeft dit weer dat men in de bunker ook naar een radio wilde luisteren.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Ruud »

Dag Markies,
Dat zou idd mogelijk zijn, maar deze isolatoren zaten in de bunker, dus geen ontvangst. Voor radio ontvangst hoefde de draad ook niet blank te zijn. Het is idd wel mogelijk een blanke draad die dienst moest doen als geleider voor wat ook (bijv. radio) hierlangs gespannen was ... alleen je komt ze redelijk vaak tegen, ook in bunkers waar coaxiaalkabel en andere geisoleerde geleiders an de muur bevestigd zijn ... dus ...
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Adrie »

Ha Joop en Ruud.

heb in Stp. Gr. Voorne ook verschillende exemplaren gevonden van groete tot kleinen ook witte eb bruinen zoals die van Ruud. Heb er ook twee die uit de trafo bunker komen in de biberstelling alleen zit hier onderaan ijzer is dit gedaan om extra sterkte te geven aan de isolator ?
Heb er eventueel een foto van maar weet niet hoe ik die hier kan posten.

Greatz adrie
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Hallo Adrie,

Isolatoren zijn er in alle soorten en maten, ik heb in mijn plaatje alleen de isolatoren aangegeven die voor telegraaf- telex- en telefoonlijnen zijn ontworpen (maar overal voor gebruikt werden).
Er zijn ook hele "isolatorenfamilies" voor sterkstroom en zwakstroom, antennetechniek, hoog- en laagspanning etc. De kleine klosisolatoren uit de zwakstroomtechniek zie je vaak terug in bunkers.
Gebruikt voor het aansluiten van verlichtingsarmaturen (bij gebrek aan buisleidingen of marinekabel) en langdraadantennes of gewoon als universeel aanhechtingspunt.
De witte kleur is gekozen omdat dan makkelijk kan worden gezien of een isolator vervuild of doorgeslagen (overslag) is. Uit esthetische overwegingen werd ook voor andere kleuren gekozen, bijvoorbeeld bruin, dat valt nauwelijks op. In het begin hanteerden een aantal elektriciteitsmaatschappijen hun eigen kleur isolator om onderscheid te maken in kabelmasten en - palen waarop ook telegraaf/telefoondraden waren afgewerkt. Een isolator wordt met behulp van wat vlas en lijnolie vastgeschroefd op een ijzeren montagepen of armatuur. Ik denk dat jij een dergelijke complete montage hebt.

Een foto (JPEG formaat!) plaatsen gaat als volgt: open tabblad bijlage toevoegen links onder je invoerscherm, klik op "bladeren" voor het zoeken op je PC en vastleggen van het fotobestandje, daarna klikken op "voeg bestand toe". Als fotobestand het juiste format heeft (niet te groot ) verschijnt een nieuw scherm. Klik op "plaats in bericht" en klaar ben je. Lukt dat echt niet dan kan je hem ook als PB posten of mailen naar "kvadordrecht@upcmail.nl".

Greetz,

Joop
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Adrie »

Ha Joop,

als het goed is zou het gelukt moeten wezen met die bestandjes. Bedankt voor de uitleg.
de isolator zit in dit geval in en ijzeren grondplaat gegoten, zag ook dat er een nummertje in stond.

Geatz adrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Adrie,

Jouw isolator is een hoogspanningsisolator voor een spanning van 10KV of hoger.
Zie onderstaand plaatje van een aantal van dergelijke types.
Isolatoren.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Isolatoren

Bericht door Adrie »

Ha Joop,

Ik dacht dat ik een twee leuke exemplaren had maar dat wat ik die pic zie ziet er veel netter uit :roll: .
Deze komen uit de trafo bunker die in de biberstelling heeft gestaan. Deze zou benodigd zijn in de beurt van een freya radar in dit geval de Freya LZ al vind ik hem er wel een eind vanaf staan.

Greatz adrie
Joop Schreuder †

Re: Isolatoren

Bericht door Joop Schreuder † »

Adrie, ik kom in de Biberstellung op 7 opstelpunten waar transformatoren en hoogspanning schakel- en verdeelinrichtingen zijn opgesteld: twee stuks trafos en vijf stuks trafo/noodaggregaten.
Lokaties op/nabij Wurzburg Rot, Wurzburg Blau, Freya LZ, Freya B-stelle, 2cm Flakstelle bij Wurzburg Blau. Genoeg plekken voor isolatoren zou ik zeggen ;) .
Stroomvoorziening van de stelling was in ieder geval dik in orde.

Greetz,
Joop
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”